Sök Stäng
Kursplan

Strategisk språkproduktion i digitala genrer, 7,5 hp

Strategic Language Production for Digital Platforms, 7.5 credits

Kurskod: SV2033

Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-11 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i programmet Strategisk svenska - digital kommunikation, forensik och marknadsföring, 180 hp. Kursen ges även som fristående kurs.

Mål

Studenten ska under kursen utveckla kunskaper om professionella, digitala textgenrer och deras användbarhet i olika verksamheter, för olika syften och för kommunikation med skilda mottagargrupper. Vidare ska studenten tillägna sig förmåga att producera och bearbeta egna texter för digitala plattfomar liksom att välja adekvata kanaler utifrån kommunikationssituationen. Studenten ska dessutom kunna förhålla sig till juridiska och etiska krav som aktualiseras vid arbete med digitala genrer samt kritiskt granska textutkast och formulera konstruktiv kritik på andras texter.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:



Kunskap och förståelse

  • identifiera och beskriva textnormer, typiska språkdrag och pågående förändringar inom en rad professionella, digitala textgenrer och förhålla sig adekvat till de juridiska och etiska krav som aktualiseras vid arbete med sådana genrer
  • identifiera, beskriva och reflektera kring typiska kommunikationssituationer i professionell verksamhet, vilket inbegriper en analys av textsyfte, relevanta mottagargrupper och lämpligt val av digital plattform, liksom de krav som detta ställer på textutformning och språkbruk



Färdighet och förmåga

  • självständigt producera funktionella texter för olika digitala genrer och kunna motivera sitt val av textutformning och språkbruk utifrån kommunikationssituationens krav
  • hantera digitala kommunikationsplattformar, digitala analys- och redigeringsverktyg och andra viktiga digitala resurser för textproduktion
  • diskutera digitala textgenrer i förhållande till teoretiska begrepp och empiriska forskningsresultat



Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt reflektera kring hur professionella texter kan bidra till hållbar samhällsutveckling med fokus på jämställdhet och mångfald
  • bedöma texters behov av fortsatt bearbetning och formulera konstruktiv kritik

Innehåll

Kursen behandlar språkproduktion för digitala plattformar ur ett i första hand praktiskt perspektiv, men innehåller också teoretiska perspektiv genom diskussioner kring praktikens koppling till teorier, begreppsanvändning och aktuell forskning. Kursen fokuserar på digitala genrer som används i professionella verksamheter, såsom klarspråksanpassade informationstexter, säljande om oss-texter och bloggtexter liksom multimodala inlägg i sociala medier utifrån olika kommunikativa mål. Sökoptimering, mottagaranpassning samt relevanta juridiska och etiska perspektiv beaktas genomgående. Vidare introduceras digitala analys- och redigeringsverktyg och andra relevanta digitala resurser. Under kursens gång varvas analyser av befintliga textnormer och utmaningar inom olika genrer med praktiska uppgifter och teoretiska diskussioner. Utformningen av uppgifter görs delvis i samverkan med externa aktörer varför uppgifternas innehåll kan variera från termin till termin. Till de löpande skriftliga uppgifterna knyts arbete i responsgrupper där studenterna tränar sig i kritisk granskning och förmedling av konstruktiv kritik på andras texter. Kursen avslutas med en skriftlig examinationsuppgift där studenten reflekterar kring det egna praktiska arbetet i förhållande till teorier och forskning som behandlats under kursen.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och workshoppar.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter med tillhörande responsverksamhet och en skriftlig slutexamination. Som betyg för hel kurs används något av uttrycken Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. För betyget Godkänd på hel kurs krävs att båda examinationer är Godkända. För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs att båda examinationsmomenten är Väl godkända.

2401: Genreskrivande med kamratrespons, 4,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2402: Skriftlig slutexamination, 3 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Domeij, Rickard & Spetz, Jennie. Begripliga myndigheter på nätet. Hur man skapar tillgänglighet för alla i ett flerspråkigt
samhälle? I: Svenskans beskrivning 33. Helsingfors universitet, 2013, s. 52–62. (Länk tillgänglig via högskolans lärplattform)


Grensman, Hanna Karin. Content marketing. Sanoma utbildning, 2020. (delar läses enligt anvisning, används även i andra delar av utbildningen).


Guldbrand, Karin & Englund Hjalmarsson, Helena, Webbredaktörens skrivhandbok: klarspråk på nätet. 7e upplagan, Prodicta 2020 (delar läses enligt anvisning).


Hanell, Linnea. Texten på webben - mellan myndighet och medborgare. I: Nyström Höög, Catharina, Söderlundh, Hedda & Sörlin, Marie. Myndigheterna har ordet: Om kommunikation i skrift. Språkrådet & NE Nationalencyklopedin, 2012, 105-122. (Länk tillgänglig via högskolans lärplattform)


Janson, Arvid & Laninge, Niklas. Digitala beteenden. En verktygslåda för kundfokuserad design. Natur och Kultur, 2019. (delar läses enligt anvisning).


John, Leslie K., Mochon, Daniel, Emrich, Oliver, Schwartz, Janet. What's the Value of a Like? Harvard Business Review, 2017 (issue March-April). (Länk tillgänglig via högskolans lärplattform)


Lillqvist, Ella, Louhiala-Salminen, Leena & Kankaanranta, Anne. Power relations in social media discourse: Dialogization and monologization on corporate Facebook pages. Discourse, Context & Media 12, 2016, 68-76. (Länk tillgänglig via högskolans lärplattform)


Nord, Andreas & Sörlin, Marie. Med vardagens eller myndighetens ord? Ordval och kategoriseringar i offentliga e-servicemöten mellan enskilda och myndigheter. I: Svenskans beskrivning 35, 2017, s. 255-269. (Länk tillgänglig via högskolans lärplattform)


Puschmann, Cornelius & Hagelmoser, Rebecca. Corporate blogging and corporate social media. I: A. Georgakopoulou, T. Spilioti (red.), The Routledge Handbook of Language and Digital Communication, Routledge, 2015, s. 226-238.


Sörlin, Marie & Söderlundh, Hedda. Myndighet och privatpersoner i dialog på facebook. I: Svenskans beskrivning 33, 2013, s. 459-469. (Länk tillgänglig via högskolans lärplattform)


Referenslitteratur


E-delegationen. Myndigheters användning av sociala medier. 2010


Hedlund, Anneli. Klarspråk lönar sig. Handbok för ett effektivt klarspråksarbete. Norstedts Juridik, 2013


Milles, Karin. Jämställt språk. En handbok i att skriva och tala jämställt. (Språkrådets skrifter 5.), 2. uppl, Norstedts, 2008


SFS 2008: 486 Marknadsföringslagen


SB PM 2011:1 Svarta listan - ord och fraser som kan ersättas i författningsspråk


SFS 2009:600 Språklagen


Språkrådet. Myndigheternas skrivregler, 8. uppl. (el. senare), Fritzes, 2014