Interaktionsdesign, 7,5 hp
Interaction Design, 7.5 credits
Kurskod: IK4028
Akademin för informationsteknologi
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Informatik, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)Behörighetskrav
Kurserna Introduktion till digital design och innovation 15 hp och Designtänkande 7,5 hp.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Digital design och innovation 180 hp.
Mål
Kursen introducerar ämnet interaktionsdesign och syftar till att utveckla grundläggande designförmåga för utformning av digitala produkter och tjänster. Kursen syftar även till att stödja studenten i att utveckla ett reflekterande förhållningssätt till designbeslut och förmåga att värdera artefakter och deras interaktion. Ett annat mål är att ta till sig metod- och verktygsrepertoar för god interaktionsdesign. Kursen tar också upp samhälleliga effekter av digital design, som t ex designens relation till hållbar utveckling och etik.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för grundläggande teori inom ämnet interaktionsdesign och kunna påvisa förståelse för dess tillämpning vid design av digitala tjänster och produkter
- redogöra för grundläggande begrepp avseende gränssnittsdesign och kunna applicera dessa för att skapa användaranpassade gränssnitt
Färdighet och förmåga
- använda och anpassa tekniker och koncept för interaktionsdesign i syfte att framställa designkoncept och interaktiva prototyper
- kommunicera sina färdigheter kopplat till en professionell och aktuell designpraktik
- orientera sig inom aktuella forskningsområden inom interaktionsdesign
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera och kritiskt reflektera över designerns roll och ansvar på individ-, organisations- och samhällsnivå
- värdera och kritiskt reflektera över val gällande metoder och tekniker för interaktionsdesign
Innehåll
Interaktionsdesign handlar om att utforska domän- och användarspecifika problemställningar i syfte att designa digitala tjänster och produkter som både löser problem och erbjuder en god användarupplevelse. Kursen behandlar flera olika koncept, metoder, tekniker och verktyg som kan användas som stöd för design av interaktion i en användarcentrerad process. Studenterna modellerar användare och anvädning genom exempelvis scenarios samt utformar och prototypar interaktiva koncept. Vikt läggs också vid utvärdering och presentation av designlösningar. Kursen är forskningsnära och framåtblickande gällande exempelvis nya medier, modaliteter och teknologier och deras roll i framtida digitala tjänster och miljöer.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen består i huvudsak av föreläsningar, projektarbete, workshops, seminarier, samt presentationer.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom en projektrapport som skrivs i grupp (4 hp) samt en individuell hemtentamen (3,5 hp).
För godkänt (G) på kursen krävs G på båda examinationsmomenten. För väl godkänt (VG) på kursen krävs G på projektrapporten och VG på den individuella hemtentamen.
1502: Hemtentamen, 3,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
1501: Rapport, 4 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Cooper, A. et al. About Face 4: The essentials of interaction design. Wiley, 2014.
Referenslitteratur
Sharp, H., Rogers, Y,. & Preece, J. Interaction design: Beyond human-computer interaction. Wiley, 2019.
Utöver angiven litteratur ska studenten i samråd med kursansvarig självständigt välja kompletterande material ur högskolans databaser och/eller från källor på Internet.