Global kultur och kommunikation, 7,5 hp
Global Culture and Communication, 7.5 credits
Kurskod: AL2006
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-25 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i programmet Strategisk svenska – digital kommunikation, forensik och marknadsföring 180 hp.
Mål
Studenten ska under kursen utveckla kunskaper om interkulturella kommunikationsformer och hur dessa kan bidra till ett hållbart samhälle liksom egen kompetens i interkulturell kommunikation. Studenten ska utveckla förmåga att identifiera och diskutera problem som kan uppstå utifrån olika förhållningssätt till interkulturell kommunikation och olika mottagargrupper. Studenten ska också utveckla specifika kunskaper om engelskans roll i global, interkulturell och digital kommunikation. Studenten ska utveckla grundläggande färdigheter i att samtala och skriva enklare digitala texter på engelska i ett interkulturellt sammanhang liksom att tillämpa några viktiga berättartekniska och multimodala verktyg samt digitala språkresurser som stöd.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara grundläggande begrepp inom interkulturell kommunikation
- beskriva engelskans ställning som globalt språk
Färdighet och förmåga
- på en grundläggande nivå föra samtal i en interkulturell kontext och skriva enklare digitala texter på engelska, samt hantera relevanta digitala verktyg som stöd för sitt skrivande
- identifiera och diskutera problem som kan uppstå i texter och kommunikationssituationer avseende förhållningssätt till global kultur och hållbart språk
- tillämpa grundläggande berättarteknik och multimodala redskap vid skapandet av digitala texter på engelska
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera kring hur kunskap om global kultur och hållbart språk kan påverka produktionen och tolkningen av textbudskap i samhället
- värdera multimodala digitala kommunikationsformer utifrån mottagargrupp
Innehåll
Kursen behandlar perspektiv på global kultur och interkulturell kommunikation i förhållande till hållbarhet. Kursen fokuserar särskilt på kommunikationens roll i förmedlingen av globala utmaningar kring hållbarhet, jämställdhet och fake news i digitala, multimodala sammanhang såsom webbtexter, bloggar och poddar. Vidare fokuseras det engelska språkets roll som globalt lingua franca i både digitala och analoga sammanhang. Under kursens gång ges studenterna möjlighet att successivt träna sin förmåga att uttrycka sig muntligt och skriftligt på engelska, såväl gruppvis som självständigt. Dessutom diskuteras hur multimodalitet och berättarteknik påverkar framställningen av budskap.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och övningar.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras dels genom individuella skriftliga uppgifter, dels genom ett grupparbete med tillhörande redovisningar i muntlig och skriftlig form. För betyget Godkänd på hel kurs krävs att båda examinationsmomenten är godkända. För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs Väl godkänd på momentet Grupparbete samt Väl godkänd på majoriteten av uppgifterna inom momentet Skriftliga uppgifter.
2401: Individuella skriftliga uppgifter, 3,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2402: Grupparbete med muntlig och skriftlig redovisning, 4 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Liu, Shuang, Volcic, Zala, Gallois Cindy. Introducing intercultural communication: Global culture and contexts. SAGE Publications, 2018
McCulloch, Gretchen. Because Internet: Understanding how language is changing. Random House UK, 2020.
Ytterligare material omfattande ca 50 sidor tillkommer enligt skriftliga anvisningar inom kursen.
Referenslitteratur
NE:s stora engelska ordbok: engelsk-svensk/svensk-engelsk. NE: Nationalencyklopedin, 2018 (eller senare upplaga)
Oxford English Dictionary (OED) online-resurs från Oxford University Press (Länk tillhandahålls via högskolans lärplattform)
Purdue Online Writing Lab (OWL) online-resurs från Purdue University (Länk tillhandahålls via högskolans lärplattform).