Språkförändring och textkritik i det digitala samhället, 7,5 hp
Language Change and Textual Criticism in the World of Digital Communication, 7.5 credits
Kurskod: SV2031
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Svenska språket, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i programmet Strategisk svenska – digital kommunikation, forensik och marknadsföring, 180 hp.
Mål
Kursens mål är att studenten ska utveckla kunskaper om svenska språkets historia och pågående förändring, om olika texttypers framväxt och förändring, samt om den förändrade relationen mellan tal- och skriftspråk. Studenten ska också utveckla kunskaper om språkets betydelse för samhällets hållbara utveckling i ett historiskt perspektiv. Dessutom ska studenten utveckla grundläggande färdigheter i att arbeta med och tillgängliggöra äldre texter digitalt. Till detta hör grundläggande insikter i textkritikens och textutgivningens problemområden, samt kännedom om digitala textresurser.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra översiktligt för svenska språkets utveckling från medeltid till nutid och grundläggande mekanismer bakom språkförändring
- redogöra för hur digitaliseringen av samhället påverkar språkförändring
- redogöra översiktligt för det svenska standardspråkets framväxt och dess betydelse för hållbar utveckling
- redogöra för skillnaden mellan olika typer av bearbetning av äldre texter
- redogöra för de viktigaste digitala resurserna för arbete med äldre textmaterial
Färdighet och förmåga
- språkligt analysera äldre svenska texter
- transkribera enklare handskrifter och äldre tryck
- språkligt bearbeta äldre texter på olika nivåer, med fokus på digital utgivning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- problematisera pågående förändringar i svenskan mot en historisk bakgrund
- inta ett textkritiskt förhållningssätt i arbetet med äldre textmaterial i digital miljö
Innehåll
Kursen ger en bakgrund till den moderna svenskan genom att vi följer språkutvecklingen från tiden före boktryckarkonstens intåg till digitaliseringens tidevarv, med fokus på det skrivna språket. De grundläggande mekanismerna bakom språkförändring berörs och i synnerhet digitaliseringens inverkan på språkförändring idag. Dessutom berörs några viktiga drag i framväxten och förändringen av olika texttyper samt skillnaden mellan skriftspråk och talspråk i ett historiskt perspektiv. Under kursen studeras texter från olika perioder, och studenten bekantar sig med de viktigaste digitala resurserna för arbetet med äldre text. I en serie workshoppar övar studenten på att bearbeta äldre texter på olika sätt för en nutida målgrupp, till exempel genom transkribering och olika typer av modernisering. Kursen behandlar också grundläggande textkritiska problem. Stor vikt läggs vid användandet av digitala textresurser och kanaler.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och workshoppar.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom ett antal mindre skriftliga gruppuppgifter som behandlas vid obligatoriska workshoppar, samt en skriftlig individuell salstentamen. För betyget Godkänd på hel kurs krävs att båda momenten är Godkända. För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs dessutom Väl godkänd på momentet Skriftlig individuell salstentamen.
2501: Workshoppar med skriftliga gruppuppgifter, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2502: Skriftlig salstentamen, 4,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Androutsopoulos, Jannis. Language change and digital media: a review of conceptions and evidence. I: Coupland, Nikolas & Kristiansen, Tore (red.), Standard languages and language standards in a changing Europe. Novus Press, 2011, s. 145-159. (Länk tillhandahålls via högskolans lärplattform)
Henrikson, Paula. Textkritisk utgivning. Råd och riktlinjer. Svenska vitterhetssamfundet, 2007 (delar enligt anvisning) (Länk tillhandahålls via högskolans lärplattform)
Josephson, Olle. Ju: ifrågasatta självklarheter om svenskan, engelskan och alla andra språk i Sverige. Norstedts, 2005 (el. senaste uppl.) (kap 2- 4)
Lönnroth, Harry. Filologi i Facebooks tidevarv – vad, hur och varför? I: Andersson, Daniel, Edlund, Lars-Erik, Haugen, Susanne & Westum, Asbjørg (red.), Studier i svensk språkhistoria 13. Historia och språkhistoria. Umeå, 2016
Magnusson, Erik & Rogström, Lena (red.), Språkhistoria - Hur och för vem? Studier i svensk språkhistoria 10. Styrelsen för Meijerbergs institut vid Göteborgs universitet, 2010 (valda delar läses enligt anvisning och tillhandahålls via högskolans lärplattform.)
Moberg, Lena & Westman, Margareta (red.), Svenskan i tusen år. Glimtar ur svenska språkets utveckling. Norstedts akademiska förlag, 2013 (valda delar: kapitlen av Wollin, Fries och Widmark)
Pettersson, Gertrud. Svenska språket under sjuhundra år. En historia om svenskan och dess utforskande. Studentlitteratur, 2005
Dessutom tillkommer ett antal äldre svenska texter i urval (Tillhandahålls via högskolans lärplattform.)
Referenslitteratur
Teleman, Ulf. Ära, rikedom och reda. Svensk språkvård och språkpolitik under äldre nyare tid. Norstedts ordbok, 2004