Sök Stäng
Kursplan

Affärsmodeller och värdeskapande, 7,5 hp

Business Models and Value Creation, 7.5 credits

Kurskod: IF4002

Akademin för informationsteknologi

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)

Behörighetskrav

7,5 hp informatik eller kursen Introduktion till data science 15 hp.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Affärssystemprogrammet 180 hp samt Tillämpad artificiell intelligens (AI), 180hp.

Mål

Kursen syfte och övergripande mål är att studenten ska vidareutveckla tidigare inhämtade kunskaper kring hur organisationer kan arbeta strategiskt och hållbart med frågställningar relaterat till affärsmodeller och värdeskapande


Målet är att studenten ska förstå betydelsen av affärsmodeller genom att stukturera, visualisera, analysera affärsmodeller och konkurrensfördelar.


Målet är vidare att studenten kan utveckla innovativa affärsmodeller genom modellering, med fokus på tjänster och IT, för att därefter analysera konsekvenser ur ett strategiskt och hållbart perspektiv.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • redogöra för grundläggande begrepp relaterade till affärsmodeller och värdeskapande i organisationer
  • definiera och beskriva affärsmodeller med fokus på tjänster och IT.


Färdighet och förmåga

  • tillämpa tidigare inhämtade kunskaper inom utbildningen och relatera dessa till affärsmodeller och värdeskapande
  • strukturera, visualisera, utvärdera och modellera affärsmodeller.


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt reflektera över och förhålla sig till ett genomfört projekt och de modeller och verktyg som använts
  • kritiskt reflektera över affärsmodellers implikationer och värdeskapande ur ett organisatoriskt-, samhälls- och hållbarhetsperspektiv.

Innehåll

En affärsmodell är centralt för värdeskapandet i företag. Inledningsvis sker en genomgång kring begreppet affärmodell som ett sätt att förstå och analysera företag och verksamheter och hur de presterar. Koppling sker tydligt mot strategi och hur man kan modellera i sin affärslogik för att utvecklas och vilka konsekvenser det kan innebära. Ett visst fokus kommer att ske mot tjänster och koppling mot IT.


Vidare kopplas innehåll från tidigare kurser på utbildningen till hur värde kan skapas i företag beroende på hur affärsmodellen tillämpas i olika typer av företag. Kursen ska ge ett helhetspersektiv och visa hur olika delar och nätverk integreras för att skapa värde i verksamheter. Att bygga värde i ett företag genom både internt och externt affärsmannaskap innefattas i kursen. Studenten kommer arbeta praktiskt med att strukturera och analysera olika affärsmodeller för att senare ta fram alternativa affärsmodeller.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops och handledning.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen har två examinationsmoment. Ett projektarbete som genomförs i grupp som presenteras muntligen och skriftligen (4,5 hp, U-VG) samt en skriftlig individuell uppgift (3 hp, U-VG)

1802: Skriftlig individuell uppgift, 3 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

1801: Projektarbete, 4,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Kowalkowski, C. & Kindström, D. Tjänster och helhetslösningar. Liber, 2012


Osterwalder, A. & Pigneur, Y. Business Model Generation. Studentlitteratur, 2012.


Palm, A. Busienss behavior "uppför dig - eller tappa affären". Liber, 2016.


Rienecker, L. & Jörgensen Stray, P. Att skriva en bra uppsats. Liber, 2017.


Skålén, P. Service logic. Studentlitteratur, 2018


Artiklar som finns tillgängliga via högskolans bibliotek.