Sök Stäng
Kursplan

Projektledning och projektarbete II, 7,5 hp

Project Management II, 7.5 credits

Kurskod: IE4006

Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)

Behörighetskrav

Projektledning och projektarbete I 7,5 hp eller Hållbar projektledning 7,5 hp.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ges som fristående kurs.

Mål

Målet med kursen är att studenten utvecklar kunskap i hur projekt ska drivas och genomföras med hjälp av olika projektmodeller, studenten ska framför allt lära sig hantera projekt som drivs med agila projektmodeller. I denna kurs utvecklar även studenten både teoretisk och praktisk kunskap i projektets ledarskap.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • redogöra för hur ett projekt enligt teorin ska genomföras med hjälp av en agil projektledningsmetod


Färdighet och förmåga

  • beskriva och jämföra några olika projektmodeller
  • förklara hur olika ledarskapsteorier vid genomförandet av ett projekt praktiskt ska användas.


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över hur valet av modell för projektgenomförandet påverkar projektresultat och uppfyllelse av projektkrav
  • argumentera muntligt och skriftligt för val av projektmodell vid genomförandet av ett specifikt projekt
  • reflektera över hur ledarskapet av ett projekt påverkar projektmedlemmarna och måluppfyllelsen av projektet

Innehåll

En genomgång av alternativa projektmodeller, där agila projektmodeller lyfts fram och beskrivs mer ingående. Övningar och diskussioner används för att ge en förståelse för hur de olika projektmodellerna påverkar projektgenomförandet.
Ledarskapsteorier beskrivs och diskuteras från ett projektledarperspektivt. En simulering används för att studenterna skall få en förståelse för vad som är viktigt att ta hänsyn till vid ledning av ett projekt.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, praktiska övningar och seminarier.

Betygsskala

Fyrgradig skala, sifferbetyg (TH): Underkänd (U), Godkänd (3), Väl godkänd (4), Mycket väl godkänd (5)

Examinationsformer

Examination sker genom seminarium, övningar, tentamen samt grupparbete.

1911: Obligatoriska seminarier, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

1912: Övningar, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

1913: Tentamen, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

1914: Grupparbete, 3,5 hp
Fyrgradig skala, sifferbetyg (TH): Underkänd (U), Godkänd (3), Väl godkänd (4), Mycket väl godkänd (5)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Coleman S. & Macnicol D. Project Leadership. Gower Publishing, senaste upplagan.
Finns tillgänglig som E-bok


Gustavsson, T. Agil Projektledning. Sanoma Utbildning, senaste upplagan



Ev. utdelat material