Konsumentbeteende, 7,5 hp
Consumer Behaviour, 7.5 credits
Kurskod: FÖ4043
Akademin för företagande, innovation och hållbarhet
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Företagsekonomi, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)Behörighetskrav
Kursen Marknadsföring I 7,5 hp. Engelska 6.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Internationella Marknadsföringsprogrammet samt ges som fristående kurs.
Mål
Kursens mål är att studenten utvecklar kunskap om teorier och modeller som beskriver och försöker förklara konsumenters beteende.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för teorier och modeller inom området konsumentbeteende
- beskriva och diskutera kopplingar och samband mellan konsumentbeteende och grundkursen i marknadsföring (t ex positionering och segmentering)
- redogöra för grundläggande principer för hållbar konsumtion
Färdighet och förmåga
- använda olika teoretiska utgångspunkter i analyser av konsumentgrupper
- skriva och muntligt presentera ett projektarbete inom konsumentbeteende
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- bedöma när varierande lösningsmodeller kan vara lämpliga beroende på teoretiskt och praktiskt perspektiv
Innehåll
Efter att genomgått kursen ska det skapats en förståelse för hur konsumenter tänker, känner och handlar när de avser att köpa och konsumera varor och tjänster. För att nå denna förståelse tar kursen upp en mängd olika delområden med anknytning till detta. Exempel på vad som finns i kursen är:
konsumenters livsstil, konsumenters beslutsprocesser, miljöanpassad och hållbar konsumtion, konsumenters attityder, varumärkets roll för konsumenten, och konsumenters relationer till reklam.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisning består av föreläsningar, övningar och seminarier.
Undervisningen bedrivs på engelska.
Betygsskala
Examinationsformer
Examination sker i form av en individuell skriftlig tentamen, samt genom ett skriftligt projektarbete i grupp vilket även ska presenteras muntligen.
2301: Projektrapport, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2303: Skriftlig tentamen, 4,5 hp
Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Gbadamosi, Ayantunji. Consumer Behaviour and Digital Transformation. Routledge, 2024
Peer-review granskade vetenskapliga artiklar tillkommer.