Samtal och bemötande i det sociala arbetet, 6,5 hp
Communication and Approach in Social Work, 6.5 credits
Kurskod: SA2022
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-12-03 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Socialt arbete, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller 2b eller 2c, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Socionomprogrammet (210 hp).
Mål
Kursens mål är att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om teorier, metoder och bemötande i samband med samtal och kommunikation i socialt arbete. Vidare är målet att studenten utvecklar samtalsmetodiska färdigheter att leda och genomföra möten och samtal individuellt och i grupp med olika målgrupper, såväl barn som vuxna. Målet är även att studenten utvecklar en förmåga att analysera samtal i förhållande till relevanta teoretiska perspektiv.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för teorier och modeller för samtal och kommunikation samt deras betydelse i socialt arbete
- beskriva betydelsen av bemötande och de svårigheter det professionella samtalet kan innebära för berörda individer och grupper, såväl barn som vuxna
- redogöra för och analysera kommunikationens och relationens betydelse i möten med människor i det sociala arbetets praktik ur ett intersektionellt perspektiv
Färdighet och förmåga
- med utgångspunkt i kommunikationsteorier och olika samtalsmetoder, leda olika typer av professionella samtal, såväl fysiska som digitala
- med utgångspunkt i vägledande manualer öva på att identifiera våld i nära relationer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera och reflektera över det egna bemötandet och förhållningssättet i professionella samtal
- reflektera över bemötande och etiska dilemman i fysiska respektive digitala samtal i socialt arbete
- problematisera betydelsen av maktförhållanden i det professionella mötet mellan socialarbetare och klient utifrån intersektionella perspektiv, med särskild tonvikt vid kön, ålder och klass
Innehåll
Kursen behandlar teorier, metoder och aktuell forskning om kommunikation och professionella samtal. Socionomens profession och yrkesroll diskuteras i relation till bemötande, värdegrund och empatisk förmåga. Kursen ger, genom samtalsövningar och rollspel, träning i att leda professionella samtal relevanta för det sociala arbetets praktik och grundläggande färdigheter i samtalsmetodik. Detta inkluderar även samtal och kommunikation som möjliggörs genom samhällets digitalisering. I reflekterande processer analyseras professionella samtal och bemötande utifrån olika perspektiv. Ett särskilt fokus läggs på samtal om våld i nära relationer. I kursen behandlas även teorier om maktförhållanden mellan socialarbetare och klient. Vad digitalisering och standardisering innebär för kommunikation och samtal inom det sociala arbetets praktik beaktas, liksom etiska dilemman och intersektionella perspektiv i samtal och kommunikation.
Undervisningsspråk
Undervisning
Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, samtalsövningar och seminarier.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom obligatoriska seminarier och samtalsövningar inklusive reflektioner.
2501: Samtalsövningar, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2502: Seminarier, 5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Herz, Marcus & Johansson, Thomas. Det professionella mötet: en grundbok. Studentlitteratur, 2019.
Hilmarsson, Hilmar Thór. Samtalet - Förbättra din professionella kommunikation genom empati. Studentlitteratur, 2020.
Mattsson, Tina. Intersektionalitet i socialt arbete. Teori, reflektion och praxis. 3 uppl. Gleerups, 2021. (Valda delar)
Socialstyrelsen. Att samtala med barn: Kunskapsstöd för socialtjänsten, hälso- och sjukvården och tandvården, 2018. [Tillgänglig på nätet]
Socialstyrelsen. Att vilja se, vilja veta och att våga fråga. Vägledning för att öka förutsättningarna att upptäcka våldsutsatthet, 2014. [Tillgänglig på nätet]
Skau, Greta Marie. Mellan makt och hjälp. Om det flertydiga förhållandet mellan klient och hjälpare. Liber, 2018.
Thell, Nataliya. Do I understand you right then?: (re)formulations of users’ initial problem descriptions in social services’ online chat. Qualitative Social Work?: Research and Practice. Vol 21 (2022) https://doi.org/10.1177/14733250221124208
Ytterligare litteratur kan tillkomma.