Ledning av innovationsprojekt, 7,5 hp
Management of Innovation Projects, 7.5 credits
Kurskod: IN8029
Akademin för företagande, innovation och hållbarhet
Nivå: Avancerad nivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Industriell organisation, Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (A1N)Behörighetskrav
Kandidatexamen med huvudområde Industriell organisation. Undantag ges för kravet på svenska. Engelska 6.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kuren ingår i Masterprogram Industriell organisation och innovation. Kursen ges som fristående kurs.
Mål
Kursens mål är att studenten ska utvecklar kunskap om innovation ur ett projektledningsperspektiv, mer specifikt nyproduktutecklingsprojekt (NPD-projekt), förändingsprojekt i interna processer och multiprojektmiljöer.
Studenten ska utveckla sin förmåga att planera och utvärdera projektmöjligheter som kännetecknas av hög osäkerhet med flera intressenter.
Studenten skall tillägna sig kunskap genom att inhämta kunskap om NPD-projekt, 1) hur man leder dem och deras typiska livscykel, 2) en fördjupad förståelse av förändringprojekt i interna processer och 3) ledning av multiprojektmiljöer som komplext system
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva grundläggande och traditionell projektledningsmetodik och historik
- beskriva förändrings- och omorganisationsprojekt
- beskriva multiprojektmiljöer som komplexa system i projekt-, program- och portföljnivå
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att välja och använda grundläggande projektledningsverktyg och tekniker för planering och kontroll av projekt och multiprojektmiljöer
- förklara hur man startar och leder ett NPD-projekt genom dess kompletta livscykel
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt värdera information och forskning inom området
- reflektera över vilka konsekvenser olika val och infallsvinklar får på innovationsprojekt
- reflektera över hur komplexiteten påverkar det enskilda projektet, projektportföljen och organisationen och dess kontext
Innehåll
Kursen innehåller:
- Grundläggande kunskap om projektledning inklusive genomförandeprocessen, organisation, planering, verktyg och tekniker, intressenter och kommunikation och riskhantering
- NPD-projektledning inklusive historik, agila och iterativametoder och NPD:s livscykel
- Förändringsprojekt med fokus på intern innovation, exempelvis att utveckla nya processer och nya affärsmodeller
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisning består av föreläsningar, workshops och seminarier.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom individuell skriftligt prov (allmän projektledningskunskap) samt grupparbete i form av litteraturstudie, simulering, forskningsrapport och case studier.
2001: Allmän projektledningskunskap, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2201: Litteraturstudie, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2202: Simulering, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2204: Forskningsrapport, 3 hp
Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)
2401: Case studier – Resursallokering, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2402: Case studier – Human Resource Management, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Tonnquist, B. Project Management. Sanoma Utbildning, senaste upplagan
Ett urval av forskningsartiklar kommer att tillkomma genom självständiga sökningar som en del av studieuppgifterna.