Sök Stäng
Kursplan

Intellektuellt funktionshinder - om vardag och livsvillkor för vuxna och äldre, 7,5 hp

Intellectual disability - Every-day and Living Conditions for Adults and Elderly, 7.5 credits

Kurskod: HV2023

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen är en fristående kurs, men kan även ingå i utbildningsprogram som medger det.

Mål

Kursens mål är att studenten utvecklar grundläggande kunskaper om vardagsliv och livsvillkor för vuxna och äldre med intellektuell funktionsnedsättning med fokus på deras sysselsättnings-, boende- och fritidssituation. Det innefattar särskilt kunskaper om de ungas övergång från skol- till vuxenliv och de vuxnas och äldres sociala situation. Kursens mål är vidare att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskaper om samhällets stödinsatser och metoder och förhållningssätt inom socialt arbete bland vuxna och äldre med intellektuell funktionsnedsättning.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • redogöra för definitioner, orsaker, innebörder och konsekvenser av intellektuell funktionsnedsättning
  • redogöra för sysselsättnings-, boende-, fritids- och den sociala situationen för vuxna och äldre med intellektuell funktionsnedsättning
  • beskriva, ur ett inifrån- och anhöringsperspektiv, samhällets stöd- och serviceinsatser riktade till vuxna och äldre med intellektuell funktionsnedsättning i relation till sysselsättning, boende, fritid och sociala relationer

Färdighet och förmåga

  • kritiskt granska olika metoder i socialt arbete med vuxna och äldre med intellektuell funktionsnedsättning

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera och kritiskt reflektera över betydelsen av attityder och förhållningssätt i socialt arbete med vuxna och äldre med intellektuell funktionsnedsättning

Innehåll

I kursen behandlas definitioner, orsaker, innebörder och konsekvenser av att leva med intellektuell funktionsnedsättning liksom förekomst av ytterligare funktionsnedsättningar. Vidare analyseras vardagen och livsvillkoren för vuxna och äldre med intellektuell funktionsnedsättning med fokus på deras sysselsättnings-, boende-, fritids- och sociala situation. Inträdet till vuxenlivet från skola till arbete och/eller annan sysselsättning och till eget boende belyses särskilt.

Ur ett inifrån- och anhörigperspektiv behandlas dessutom samhällets stöd- och serviceinsatser riktade till personer med intellektuell funktionsnedsättning i förhållande till sysselsättning, boende, fritid och sociala relationer. Vidare studeras metoder och förhållningssätt inom socialt arbete med vuxna och äldre med intellektuell funktionsnedsättning. Innebörder och konsekvenser av delaktighetsinriktade metoder och förhållningssätt belyses särskilt.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Kursens undervisning sker i form av föreläsningar och diskussionsseminarier genom distansstudier via utbildningsplattform.

Kursen ges i samarbete mellan Akademin för hälsa och välfärd, Högskolan i Halmstad och Institutionen för socialt arbete, Umeå Universitet.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras genom skriftliga individuella inlämningsuppgifter och seminarier via utbildningsplattform.

1701: Begrepp och definitioner - Skriftlig inlämningsuppgift, 2 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

1703: Stöd och arbetssätt - seminarium, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

1702: Vardag och livsvillkor - Skriftlig inlämningsuppgift, 4 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Douglas, J., Bigby, C., Knox, L., & Browning, M. (2015). Factors that underpin the delivery of effective decision-making support for people with cognitive disability. Research and Practice in Intellectual and Developmental Disabilities, 2(1), 37-44.


Engwall, Kristina & Gustafsson, Hjördis. (2016). Arbetssätt och metoder inom LSS-verksamheter. FoU Söderstörns skriftserie nr 147/16


Ineland, Jens, Molin, Martin & Sauer, Lennart. Intellektuell funktionsnedsättning, samhälle och välfärd. Malmö: Gleerups, 3-e upplagan, 2019.


Jormfeldt, M. (2016). Tid, rum och självbestämmande: Möjligheter och hinder i vardagen för äldre personer med intellektuell funktionsnedsättning på gruppboende. (Doctoral dissertation). Jönköping: Jönköping University, School of Health and Welfare.


Lövgren, Veronica. Villkorat vuxenskap. Levd erfarenhet av intellektuellt funktionshinder, kön och ålder. Umeå universitet, 2013.


Socialstyrelsen. (2017). Vägar till ökad delaktighet. Kunskapsstöd för socialtjänsten om arbete med stöd och service enligt LSS. Socialstyrelsen.


Söderman, Lena & Antonson, Sivert. Omsorgsboken - möjligheter och svårigheter vid intellektuell funktionsnedsättning. Liber, 2019.

Referenslitteratur:


Backman, Jarl. Rapporter och uppsatser 3. uppl. Studentlitteratur, 2016.