Sök Stäng
Kursplan

Kvalitativa metoder, 7,5 hp

Qualitative Methods, 7.5 credits

Kurskod: HL8023

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Avancerad nivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-15 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Hälsa och livsstil, Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (A1N)

Behörighetskrav

Kandidatexamen i ett samhälls-, beteende- eller vårdvetenskapligt ämne eller annat ämne relevant för utbildningen.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i mastersprogrammet Hälsa och livsstil, men kan också läsas som fristående kurs.

Mål

Kursens mål är att studenten utvecklar fördjupad kunskap och förståelse för kvalitativa metoder och dess användning inom hälsa- och livsstilsområdet. I kursen ska studenten utveckla förmågan att självständigt planera, analysera och kommunicera insamlad data med hjälp av kvalitativ analys.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • problematisera vetenskapsteoretiska utgångspunkter för val av forskningsmetod
  • redogöra för olika angreppssätt och tolkningsprocesser inom kvalitativ forskning
  • redogöra för kriterier för trovärdighet i kvalitativa studier

Färdighet och förmåga

  • identifiera och formulera frågeställningar inom det egna forskningsområdet
  • genomföra datainsamling och dataanalys med hjälp av kvalitativ innehållsanalys samt kommunicera resultatet och dess trovärdighet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska och värdera vetenskapsteoretiska utgångspunkter och etiska ställningstaganden vid studier med kvalitativa forskningsmetoder

Innehåll

I kursen genomförs en kvalitativ empirisk pilotstudie. Kursen innehåller den kvalitativa forskningsprocessens olika steg med fokus på vetenskapsteoretiska utgångspunkter, syfte, datainsamling, dataanalys, forskningsetiska överväganden och metodologiska överväganden. De kvalitativa metoder som behandlas är främst kvalitativ innehållsanalys, grounded theory, fenomenografi och fenomenologi. Vidare behandlas trovärdighet, tillförlitlighet och överförbarhet av resultaten i kvalitativa studier. I kursen ingår presentation av pilotstudien samt genomförande av opponent och respondentskap.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar och delvis via högskolans lärplattform.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras genom skriftlig individuell rapport.

1801: Skriftlig inlämningsuppgift, 7,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Alvesson, Mats & Sköldberg, Kaj. Tolkning och reflektion. Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. Studentlitteratur, senaste upplagan.


Graneheim, Ulla. H., Lindgren, Britt-Marie., & Lundman, Berit. Methodological challenges in qualitative content analysis: A discussion paper. Nurse Education Today. Vol 56 (2017) nr. 34 s. 29-34.


Graneheim, Ulla. H & Lundman, Berit. Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Education Today. Vol 24 (2004) s. 105 -112


Granskär, Monica & Höglund-Nielsen, Birgitta. Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Studentlitteratur, senaste upplagan


Kvale, Steinar & Brinkmann, Svend. Den kvalitativa forskningsintervjun. Studentlitteratur, senaste upplagan


Krippendorff, Klaus. Content analysis : an introduction to its methodology. SAGE, senaste upplagan


Shenton, Andrew. K. Strategies for ensuring trustworthiness in qualitative research projects. Education for information. Vol 22 (2004) nr. 2 s. 63-75.


Tong, A., Sainsbury, P., & Craig, J. Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): a 32-item checklist for interviews and focus groups. Int J Qual Health Care. Vol 19 (2007) nr. 6 s. 349-357. doi: 10.1093/intqhc/mzm042


Tracy, S. J. Qualitative quality: Eight “big-tent” criteria for excellent qualitative research. Qualitative inquiry. Vol 16 (2010) nr. 10 s. 837-851.


Referenslitteratur

Dahlberg, Karin. The essence of essences – the search for meaning structures in phenomenological analysis of lifeworld phenomena. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being. Vol 1 (2006) s. 11-19.


Hallberg, Lillemor R-M. The “core category” of grounded theory: Making constant comparisons. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being. Vol 1 (2006) s. 141-148.


Liamputtong, Pranee. Handbook of Research Methods in Health Social Sciences. Springer, 2019


Marton, Ference. & Pong, Win Y. On the unit of description in phenomenography. Higher Education Research & Development. Vol 24 (2005) nr. 4 s. 335–348.


Patton Michael Quinn. Qualitative Research & Evaluation Methods: Integrating Theory and Practice. SAGE, senaste upplagan.


Ytterligare litteratur kan tillkomma.