Sök Stäng
Kursplan

Hälsofrämjande interventioner, 15 hp

Health Promotion Interventions, 15 credits

Kurskod: HL8013

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Avancerad nivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-15 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Hälsa och livsstil, Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav. (A1F)

Behörighetskrav

Kandidatexamen i ett samhälls-, beteende- eller vårdvetenskapligt ämne eller annat ämne relevant för utbildningen samt kurserna Hälsa och livsstil 15 hp och Hälsoinnovation I - teori och metod 7,5 hp på avancerad nivå eller motsvarande.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Masterprogram i hälsa och livsstil, men kan också läsas som fristående kurs.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska tillägna sig fördjupade kunskaper om förebyggande och hälsofrämjande insatser som syftar till att främja hälsa på individ-,grupp-, organisations ochsamhällsnivå. Vidare är kursens mål att studenten utvecklar kreativa idéer om hur vetenskapligt underbyggda hälsofrämjande interventioner kan planeras, implementeras, tillämpas och utvärderas. Ett ytterligare mål är att studenten ska utveckla färdigheter i att utifrån ett etiskt perspektiv kritiskt värdera positiva såväl som negativa konsekvenser av implementering av hälsofrämjande interventioner.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • redogöra för teorier och perspektiv tillämpabra inom förebyggande och hälsofrämjande interventioner på individ-, grupp- och samhällsnivå
  • översiktligt redogöra för åtgärder som visat sig ha effekt i interventioner relevant för hälsa och livsstil på individ-, grupp- och samhällsnivå


Färdighet och förmåga

  • söka och använda information från vetenskapliga databaser relevanta för hälsofrämjande interventioner
  • identifiera och argumentera för vald målgrupp för att genomföra en hälsofrämjande intervention
  • på teoretisk grund planera genomförandet samt utvärderingen av en hälsofrämjande intervention


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska aktuell interventionsforskning utifrån ett hållbarhetsperspektiv
  • diskutera etiska överväganden i hälsofrämjande interventioner

Innehåll

Kursen behandlar förebyggande och hälsofrämjande interventioner i förhållande till hälsa, livsstil, livsvillkor och levnadsvanor. Fokus läggs på planering interventioner som syftar till främja hälsa hos en definierad målgrupp utifrån ett etiskt och kritiskt förhållningssätt.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar och främst via högskolans lärplattform.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras genom skriftliga individuella rapporter samt tillhörande seminarium med obligatoriskt deltagande.

2001: Skriftlig rapport - förebyggande och hälsofrämjande interventioner, 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2101: Skriftlig rapport - implementering av hälsofrämjande interventioner, 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2102: Skriftlig rapport - etiska perspektiv på hälsofrämjande interventioner, 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Brülde, Bengt (red). Folkhälsoarbetets etik. Studentlitteratur, senaste upplagan.


Dooris, M. Healthy settings: challenges to generating evidence of effectiveness. Health Promotion International. Vol 21 (2006) s. 55-65.


Engström, Åsa., Juuso, Päivi., Liljegren, Madeleine., Lundmark, Alfredsson, Lotta., Bengtsson, Anna. Vård, omsorg och rehabilitering utomhus: teori, praktik och nya perspektiv. Studentlitteratur, senaste upplagan.


Morgan, Anthony, Davies, Maggie & Ziglio, Erio. Health Assets in a global context. Springer, 2014


Naidoo, Jennie; Wills, Jane; Naidoo, Jennie. Foundations for Health Promotion 4.Uppl. Elsevier, senaste upplagan.


St Leger, L. Health promoting settings: from Ottawa to Jakarta. Health Promotion International. Vol 12 (1997) s. 99-101. Länk: heapro.oxfordjournals.org


Tones, Keith, Green, Jackie, Cross, Ruth & Woodall, James. Health promotion : planning and strategies. SAGE, senaste upplagan (e-bok)


WHO Regional Publications European Series, Nr 92 Evaluation in health promotion Principles and perspectives. www.euro.who


I kursen tillkommer ytterligare vetenskaplig litteratur.