Sök Stäng
Kursplan

Affärskultur I, 7,5 hp

Business Culture I, 7.5 credits

Kurskod: FÖ2079

Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Företagsekonomi, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet (med undantag för kravet på svenska) + Engelska 6, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ges som fristående kurs.

Mål

Kursens mål är att studenten efter genomgången kurs ska ha tillägnat sig grundläggande kunskaper om företagande i olika kulturella kontexter. Härvid kommer bland annat organisering, ledning, ledarskap och flerkulturell kommunikation att behandlas.

Studenten ska även utveckla kunskap om interaktionsprocessen mellan människor med olika kulturell bakgrund, och en praktisk förmåga att observera och hantera kulturella skillnader i kommunikation. Studenten ska kunna bedöma problem som uppstår som ett resultat av konflikter mellan intressen och/eller kulturella värderingar. Studenterna ska efter genomförd kurs vara förbereda att möta chefsutmaningar i en mångkulturell företagsmiljö.


Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • förstå företagsorganisationer och företagskulturer
  • identifiera problem som kan uppstå när olika kulturer möts i en organisation
  • förstå hur kulturella utmaningar inom företagande kan hanteras


Färdighet och förmåga

  • analysera företagskultur i företagets olika funktioner, bl.a. marknadsföring, personalfrågor och företagsstyrning
  • anpassa personligt beteende och interaktion vid flerkulturella möten
  • arbeta i multi-nationella grupper


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera kring kulturella värderingar
  • reflektera över hur olika kulturer påverkar företaget
  • reflektera över, värdera och diskutera etiska utmaningar som ett företag kan möta ur ett kulturellt perspektiv

Innehåll

Kursen omsätter teorier kring ledning, ledarskap och organisationer i en flerkulturell kontext i praktiken. Kursen kommer att innehålla teambuilding, arbete i grupp, övningar och simuleringsspel för att eleverna ska kunna fatta beslut under osäkerhet och i utmanande situationer i en flerkulturell kontext.
Studenter från olika akademisk bakgrund och olika kulturer kommer att arbeta tillsammans och lära av varandra.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på engelska.

Undervisning

Undervisning består av föreläsningar och projektarbeten.

Betygsskala

Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)

Examinationsformer

Examination sker genom två projekt med tillhörande seminarier.

2401: Projekt med seminarium I, 3 hp
Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)

2402: Slutprojekt med seminarium II, 4,5 hp
Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Daft, Richard., Benson, Alan & Henry, Brian. Management: International Edition. Cengage, senaste upplagan
Print ISBN: 9781473770799


Lewis, Richard D. When Cultures Collide. Nicholas Brealey Publishing, senaste upplagan


Argyris, Chris. Teaching Smart People How to Learn. Harvard Business Review, May-June (1991), sid. 99-110