Genus och arbetsliv, 7,5 hp
Gender and Working Life, 7.5 credits
Kurskod: GE2004
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Arbetsvetenskap, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen är en fristående kurs, men kan också ingå i utbildningsprogram som medger det.
Mål
Målet är att studenten ska utveckla kunskaper om hur diskriminering och marginalisering skapas och reproduceras i arbetslivet. Målet är vidare att studenten ska utveckla sin förmåga att, med stöd i begrepp som genus, jämställdhet, jämlikhet och intersektionalitet, identifiera och analysera diskriminerande struktuer i arbetslivet samt föreslå åtgärder för hur ett jämlikt arbetsliv kan utvecklas.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva grundläggande begrepp och teorier relaterade till genus, jämställdhet, jämlikhet och intersektionalitet i arbetslivet
- redogöra för hur diskriminering och marginalisering kan komma till uttryck i arbetslivet
Färdighet och förmåga
- identifiera och analysera diskriminerande strukturer i arbetslivet utifrån ett intersektionellt perspektiv
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- urskilja och självständigt reflektera kring de konsekvenser diskriminering och marginalisering kan få både på individ- och samhällsnivå
- föreslå och diskutera hur ett jämlikt arbetsliv kan utvecklas
Innehåll
I kursen ges en introduktion till centrala teorier och begrepp för att förstå och analysera diskriminering och marginalisering i arbetslivet. Kursen innehåller även moment som fokuserar på hur organisationer kan arbeta för att motverka ojämlikhet och främja inkludering.
Undervisningsspråk
Undervisning
Kursens undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier via högskolans lärplattform.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom två seminarium med obligatoriskt deltagande via högskolans lärplattform samt en skriftlig individuell hemtentamen.
2301: Muntlig tentamen I, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2302: Muntlig tentamen II, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2303: Skriftlig tentamen, 4,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Acker Joan. Gendered organizations and intersectionality: problems and possibilities. Equality, Diversity and Inclusion: an International Journal. Vol. 31, Iss. 3, (2012) s. 214-224. DOI:10.1108/02610151211209072
Grzelec, A. (2022). Doing gender equality and undoing gender inequality—A practice theory perspective. Gender, Work and Organization, 19(1), 71–92. https://doi.org/10.1111/gwao.12935
Keisu, Britt-Inger. (Red.). Att arbeta för lika villkor. Ett genus- och maktperspektiv på arbete och organisation. Studentlitteratur AB, 2020.
Wolgast, Martin. & Wolgast, Sima Nourali. Vita privilegier och diskriminering. Processer som vidmakthåller rasifierade ojämlikheter på arbetsmarknaden. Rapport 2021:23. Länsstyrelsen Stockholm. (Elektronisk) (Tillgänglig: https://www.lansstyrelsen.se/download/18.635ba3017c11a69d575fdb/1632984190659/R2021-23-Vita%20privilegier%20och%20diskriminering-webb-slutlig.pdf). (2024-06-11)
Karinsdotter, Emelie. & Gulbrandsen, Ida. Oavsett kön? Handbok för arbete med jämställdhet och trans. RFSL, 2020. (Elektronisk) (Tillgänglig: https://www.rfsl.se/verksamhet/publikationer/) (2022-06-07)
SOU 2014:34. Inte bara jämställdhet. Intersektionella perspektiv på hinder och möjligheter i arbetslivet. (Elektronisk). (Tillgänglig: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2014/10/sou-201434/). (2022-06-07)