Genus, demokrati och media, 7,5 hp
Gender, Democracy and Media, 7.5 credits
Kurskod: GE2003
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen är en fristående kurs, men kan också ingå i utbildningsprogram som medger det.
Mål
Målet är att studenten ska utveckla kunskaper om mediers roll och betydelse för politiska och demokratiska processer i samhället. Målet är vidare att studenten, utifrån begrepp som genus, makt och intersektionalitet, ska utveckla kunskaper om hur olika politiska frågor framställs i medierna och hur olika medier bidrar med representationer av olika grupper i samhället som kan inverka på demokratiska processer i såväl den offentliga som privata sfären.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för grundläggande begrepp och teorier relaterade till genus, demokrati och media
- beskriva mediernas roll i samhället med utgångspunkt i begrepp som genus, makt, intersektionalitet och demokrati
Färdighet och förmåga
- analysera mediernas roll för demokratiska processer med stöd av centrala begrepp och teorier
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera kring och bedöma vilken inverkan mediers framställningar av olika fenomen och grupper har för demokrati, deltagande och jämlikhet
- självständigt urskilja och reflektera kring fenomen kopplade till genus, demokrati och media
Innehåll
I kursen aktualiseras frågor som rör genus, demokrati och media. Mediers framställningar av olika samhällsgrupper liksom vilka politiska frågor som tilldelas utrymme i medierna fokuseras tillsammans med den roll som nyhetsmedier och sociala medier spelar för demokrati, deltagande och jämlikhet.
Undervisningsspråk
Undervisning
Kursens undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier via högskolans lärplattform.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom två muntliga individuella tentamen i samband med seminarium med obligatoriskt deltagande via högskolans lärplattform samt en skriftlig individuell hemtentamen.
2301: Muntlig tentamen I, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2302: Muntlig tentamen II, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2303: Skriftlig tentamen, 4,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Bjerling, Johannes. (Red.). Public service: En svensk kunskapsöversikt. Nordicom, 2022. (Elektronisk).
(Tillgänglig: http://norden.diva-portal.org/smash/get/diva2:1664122/FULLTEXT01.pdf) (2022-08-15).
Hammarlin, Mia-Marie. & Jarlbro, Gunilla. Kvinnor och män i offentlighetens ljus. Studentlitteratur AB, 2014.
Hirdman, Anja. & Kleberg, Madeleine. (Red). Mediers känsla för kön. Feministisk medieforskning. Nordicom, 2015. (Elektronisk) (Tillgänglig: http://norden.diva-portal.org/smash/get/diva2:1534763/FULLTEXT01.pdf) (2022-08-15)
Litchfield, Chealsea. et al. (2018). Social media and the politics of gender, race and identity: the case of Serena Williams. European Journal for Sport and Society. Vol. 15, Issue 2. https://doi.org/10.1080/16138171.2018.1452870
Strings, Sabrina., Headen Irene. & Spencer, Breauna. (2019). Yoga as a technology of femininity: Disciplining white women, disappearing people of color in Yoga Journal. Fat Studies. An Interdisciplinary Journal of Body Weight and Society Volume 8, Issue 3. https://doi.org/10.1080/21604851.2019.1583527