Sök Stäng
Kursplan

Förändringsarbete i samverkan med omgivande samhälle, 7,5 hp

Change Management in co-production with Stakeholders in the Community, 7.5 credits

Kurskod: OM6024

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-15 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Omvårdnad, Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)

Behörighetskrav

Omvårdnadens grunder: människa, hälsa, samhälle och omvårdnad 15 hp, Anatomi och fysiologi som stöd för omvårdnad 15 hp, Hälsoprocesser i omvårdnad 7,5 hp, Omvårdnad och farmakologi inklusive VFU 15 hp, Omvårdnad - vetenskaplig teori och metod I 7,5 hp, Specifika ohälsotillstånd i ett livscykelperspektiv 15 hp, Omvårdnad vid hälsa och ohälsa i ett livscykelperspektiv 15 hp.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Sjuksköterskeprogrammet 180 hp.

Mål

Kursens mål är att studenten förvärvar fördjupad förmåga, tillämpa och integrera kunskap som är nödvändig för att planera, organisera och genomföra förändrings- och utvecklingsarbete inom hälsorelaterade verksamheter. Vidare syftar kursen till att ge kunskap i planering och genomförande av förändrings- och utvecklingsarbete som sker i samverkan, samproduktion och delaktighet med externa partners såsom intresseorganisationer, kommun och region. Utifrån teori, aktuell forskning och erfarenhet av genomförande av examensarbete ges studenten möjlighet att utveckla sin kompetens att självständigt verka som förändringsagent inom ramen för sin profession.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • visa förståelse för hur kunskapsbildning sker i olika former av förändrings- och utvecklingsarbete
  • visa förståelse för komplexiteten i förändrings- och utvecklingsarbete inom hälsorelaterade verksamheter


Färdighet och förmåga

  • tillämpa modeller och metoder för att planera hur genomföra ett förändrings- och utvecklingsarbete i en hälsorelaterad verksamhet
  • i samverkan med intresseorganisationer och hälsorelaterade verksamheter identifiera kvalitetutvecklingsbehov och med utgångspunkt i detta planera och tillämpa förbättringsåtgärder
  • samarbeta med intresseorganisationer, användare och hälsorelaterade verksamheter för att skapa förutsättningar för en lärande organisation förankrat i ett vetenskapligt förhållningssätt


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • identifiera, analysera och problematisera projekts potentiella genomförande och resultat utifrån teorier om förändringsarbete
  • beskriva, analysera och problematisera samverkan och samproduktion i förändrings- och utvecklingsarbete
  • identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens

Innehåll

Kursen behandlar vetenskapliga metoder för att planera, genomföra och analysera förändrings- och utvecklingsarbete i en hälsorelaterad verksamhet. Studenten lär sig att värdera olika modeller och former för förändrings- och utvecklingsarbete samt deras tillämpbarhet. Särskild vikt läggs under kursen på att visa på förståelse av planering och hur genomförande av förändrings- och utvecklingsarbete som sker i samverkan och samproduktion med externa partners.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, seminarer, gruppövningar samt via högskolans lärplattform.

Betygsskala

Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Examinationsformer

Kursen examineras genom aktivt deltagande vid peer-granskning, skriftlig gruppuppgift och skriftlig individuell uppgift samt aktivt deltagande vid gruppseminarier. Slutlig examination skriftlig gruppuppgift av projektplan och aktivt deltagande vid posterseminarium.

2013: Skriftlig individuell uppgift - intressenter, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2014: Seminarium - intressenter, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2101: Peergransking, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2102: Seminarium - utkast projektplan, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2104: Skriftlig gruppuppgift - utkast projektplan, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2301: Skriftlig gruppuppgift – projektplan samt posterseminarium, 5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

* Ehrenberg, Anna, Wallin, Lars. Omvårdnadens grunder: ansvar och utveckling. Studentlitteratur, senaste uppl.


* Forsberg, Anna. Omvårdnad på akademisk grund : att utvecklas och ta ansvar. Natur och kultur, senaste uppl.


Myndigheten för vård- och omsorgsanalys. (2016). Chefers syn på förbättringsarbete i hälso- och sjukvården. PM 2016:3. (Elektronisk) Myndigheten för vård- och omsorgsanalys: TMG Sthlm, Stockholm 2016 ISBN: 978-91-87213-48-9. Tillgänglig (2020-01-15)


Winroth, Jan, Organisationshälsa: Om hållbart arbetsliv, förändringsarbete och det hälsofrämjande perspektivet. Studentlitteratur, 2022.


* Boken används även i andra kurser i utbildningen


Ytterligare litteratur kan tillkomma.