Förändringsarbete i samverkan med omgivande samhälle, 7,5 hp
Change Management in co-production with Stakeholders in the Community, 7.5 credits
Kurskod: OM6024
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-15 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Omvårdnad, Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)Behörighetskrav
Omvårdnadens grunder: människa, hälsa, samhälle och omvårdnad 15 hp, Anatomi och fysiologi som stöd för omvårdnad 15 hp, Hälsoprocesser i omvårdnad 7,5 hp, Omvårdnad och farmakologi inklusive VFU 15 hp, Omvårdnad - vetenskaplig teori och metod I 7,5 hp, Specifika ohälsotillstånd i ett livscykelperspektiv 15 hp, Omvårdnad vid hälsa och ohälsa i ett livscykelperspektiv 15 hp.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Sjuksköterskeprogrammet 180 hp.
Mål
Kursens mål är att studenten förvärvar fördjupad förmåga, tillämpa och integrera kunskap som är nödvändig för att planera, organisera och genomföra förändrings- och utvecklingsarbete inom hälsorelaterade verksamheter. Vidare syftar kursen till att ge kunskap i planering och genomförande av förändrings- och utvecklingsarbete som sker i samverkan, samproduktion och delaktighet med externa partners såsom intresseorganisationer, kommun och region. Utifrån teori, aktuell forskning och erfarenhet av genomförande av examensarbete ges studenten möjlighet att utveckla sin kompetens att självständigt verka som förändringsagent inom ramen för sin profession.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- visa förståelse för hur kunskapsbildning sker i olika former av förändrings- och utvecklingsarbete
- visa förståelse för komplexiteten i förändrings- och utvecklingsarbete inom hälsorelaterade verksamheter
Färdighet och förmåga
- tillämpa modeller och metoder för att planera hur genomföra ett förändrings- och utvecklingsarbete i en hälsorelaterad verksamhet
- i samverkan med intresseorganisationer och hälsorelaterade verksamheter identifiera kvalitetutvecklingsbehov och med utgångspunkt i detta planera och tillämpa förbättringsåtgärder
- samarbeta med intresseorganisationer, användare och hälsorelaterade verksamheter för att skapa förutsättningar för en lärande organisation förankrat i ett vetenskapligt förhållningssätt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- identifiera, analysera och problematisera projekts potentiella genomförande och resultat utifrån teorier om förändringsarbete
- beskriva, analysera och problematisera samverkan och samproduktion i förändrings- och utvecklingsarbete
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens
Innehåll
Kursen behandlar vetenskapliga metoder för att planera, genomföra och analysera förändrings- och utvecklingsarbete i en hälsorelaterad verksamhet. Studenten lär sig att värdera olika modeller och former för förändrings- och utvecklingsarbete samt deras tillämpbarhet. Särskild vikt läggs under kursen på att visa på förståelse av planering och hur genomförande av förändrings- och utvecklingsarbete som sker i samverkan och samproduktion med externa partners.
Undervisningsspråk
Undervisning
Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, seminarer, gruppövningar samt via högskolans lärplattform.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom aktivt deltagande vid peer-granskning, skriftlig gruppuppgift och skriftlig individuell uppgift samt aktivt deltagande vid gruppseminarier. Slutlig examination skriftlig gruppuppgift av projektplan och aktivt deltagande vid posterseminarium.
2013: Skriftlig individuell uppgift - intressenter, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2014: Seminarium - intressenter, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2101: Peergransking, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2102: Seminarium - utkast projektplan, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2104: Skriftlig gruppuppgift - utkast projektplan, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2301: Skriftlig gruppuppgift – projektplan samt posterseminarium, 5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
* Ehrenberg, Anna, Wallin, Lars. Omvårdnadens grunder: ansvar och utveckling. Studentlitteratur, senaste uppl.
* Forsberg, Anna. Omvårdnad på akademisk grund : att utvecklas och ta ansvar. Natur och kultur, senaste uppl.
Myndigheten för vård- och omsorgsanalys. (2016). Chefers syn på förbättringsarbete i hälso- och sjukvården. PM 2016:3. (Elektronisk) Myndigheten för vård- och omsorgsanalys: TMG Sthlm, Stockholm 2016 ISBN: 978-91-87213-48-9. Tillgänglig (2020-01-15)
Winroth, Jan, Organisationshälsa: Om hållbart arbetsliv, förändringsarbete och det hälsofrämjande perspektivet. Studentlitteratur, 2022.
* Boken används även i andra kurser i utbildningen
Ytterligare litteratur kan tillkomma.