Sök Stäng
Kursplan

Personlighets- och utvecklingspsykologi i idrotts- och motionskontexter, 15 hp

Personality and Developmental Psychology in Sport and Exercise, 15 credits

Kurskod: PS2050

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-27 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Psykologi, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kurs ingår i programmet Psykologi - inriktning idrott och motion, 180 hp.

Mål

Kursens mål är att studenten utvecklar fördjupade kunskaper om individen dels utifrån olika klassiska allmänorienterade personlighetspsykologiska perspektiv, dels utifrån mer specifika personlighetsrelaterade teorier och begrepp av relevans för idrott och motion.
Vidare är målet att studenten får fördjupade kunskaper om individen inom idrott och motion genom studier av utvecklingspsykologiska modeller och teorier samt om lek, motion, fysisk aktivitet, talang- och karriärutveckling i ett livsloppsperspektiv. Med utgångspunkt i detta avser kursen generellt att öka förståelsen för betydelsen av personlighet samt utveckling i en idrotts- och motionskontext.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • redogöra för personlighets- och utvecklingspsykologiska teorier, begrepp, metoder och användningsområden
  • beskriva mänskligt beteende utifrån olika personlighets- och utvecklingspsykologiska perspektiv
  • redogöra för personlighet- och utvecklingspsykologiska aspekter och faktorer som är involverade i idrott- och motions relaterade kontexter
  • redogöra för personlighets- och utvecklingspsykologiska teorier och begrepp av relevans för karriärutveckling i idrott- och motions relaterade sammanhang


Färdighet och förmåga

  • använda och applicera personlighets- och utvecklingspsykologisk teorier och begrepp med relevans för idrotts- och motions relaterade sammanhang
  • diskutera mänskligt beteende i idrotts och motionskontexter utifrån olika personlighets- och utvecklingspsykologiska perspektiv


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera och värdera personlighets- och utvecklingspsykologiska teorier för att förstå beteende i idrotts- och motionsrelaterade sammanhang

Innehåll

Kursen behandlar personlighets- och utvecklingspsykologins allmänorienterade grundläggande begrepp, teorier, resultat och användningsområden. Vidare behandlas specifika personlighets- och utvecklingsrelaterade begrepp, teorier och empiri av särskild relevans för idrott och motion. Specifika personlighetsrelaterade faktorer som är relaterade till idrott och motion som kommer att behandlas är bl.a. perfektionism, passion, mental hårdhet och resiliens. Vidare behandlas specifika utvecklingsrelaterade faktorer och processer som är relaterade till lek, idrott och motion exempelvis psykosocial-, kognitiv-, karriär- och talangutveckling.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och via högskolans lärplattform.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras genom skriftliga individuella salstentamina, skriftlig hemtentamen i grupp, seminarium och workshop. För VG på hela kursen krävs VG på båda indviduella salstentamina.

2501: Salstentamen I, 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2502: Hemtentamen, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2503: Seminarium, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2504: Workshop, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2505: Salstentamen II, 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Baker, Joseph., Cobley, Stephen., Schorer, Jrg. & Wattie, Nick (red). Routledge Handbook of Talent Identication and Development in Sport. Routledge, 2017.


Berk, Laura E. Development through the lifespan. Sage, senaste upplagan.


Larsen, Randy., Buss, David., Wismeijer, Andreas. & Song, John. Personality Psychology: Domains of knowledge about human nature. McGraw Hill, senaste Upplagan.



Ytterligare litteratur kan tillkomma.