Självständigt uppsatsarbete inom företagsekonomi, 15 hp
Independent Project in Business Administration, 15 credits
Kurskod: FÖ6021
Akademin för företagande, innovation och hållbarhet
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-25 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Företagsekonomi, Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen. (G2E)Behörighetskrav
60 hp inom huvudområdet företagsekonomi inklusive kursen Vetenskaplig metod: teori och tillämpning 7,5 hp.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ges inom Bygg- och fastighetsekonomprogrammet, Ekonomprogrammet, Energiekonomprogrammet, Internationella marknadsföringsprogrammet.
Mål
Kursens mål är att studenten utvecklar förmågan att behandla ett företagsekonomiskt område samt utifrån vetenskapliga utgångspunkter kritiskt granska rapporter från andra seminarie-/kursdeltagare.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- tillämpa och integrera erhållna kunskaper i tidigare kurser i företagsekonomi för att undersöka en vald frågeställning inom företagsekonomisområdet
- självständigt beskriva ett problemområde
Färdighet och förmåga
- visa prov på att självständigt genomföra ett vetenskapligt arbete
- tillämpa och positionera sitt egna undersökta fenomen i ämnesområdet/problemområdet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- undersöka på vilket sätt slutsatserna i den egna uppsatsen ger ett bidrag till tidigare beskriven teori eller ämnesområdet
- värdera det valda områdets relation till tidigare empiriska forskningsresultat
- undersöka problemområdets förhållande till relevant vetenskaplig teori
- kommunicera det skrivna arbetet i tal och skrift till studenter på samma utbildningsmässiga nivå samt kunna bedöma andra självständiga arbeten på samma nivå.
Innehåll
Kursens övergripande innehåll är att studenten utvecklar förmågan att kunna planera och genomföra ett självständigt vetenskapligt arbete. Studenten tillägnar sig kunskap att tillämpa och integrera erhållna kunskaper i tidigare kurser för att undersöka ett visst fenomen av eget intresse. Studenten ges också möjligheter att träna sig när det gäller informationssökande och utnyttjande som är en väsentlig del av att skriva ett vetenskapligt arbete. Slutligen utvecklar studenten förmågan att förstå och använda sig av de olika vetenskapliga metoder som står till buds för att undersöka ett valt fenomen.
Det självständiga arbetet ska behandla ett valt huvudområde i linje med de kursval som studenten gjort tidigare på nivån FEK 61-90 hp.
Undervisningsspråk
Undervisning
Kursen genomförs med hjälp av ett antal obligatoriska seminarier och handledningstillfällen där studenten förutsätts vara aktiv och kunna ge konstruktiva förslag samt kritiskt kunna granska andra arbeten. Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom bedömning av den färdiga uppsatsens kvalitet. Hänsyn tas även till processen som lett fram till den färdiga uppsatsen, vilket innefattar moment som aktivt deltagande, självständighet och argumentationsförmåga. Bedömningen ska vara individuell.
Om en slutlig version av uppsatsen som lämnats in för examination i slutet av läsperioden inte uppfyller kraven för godkänt, har student möjlighet att komplettera med inlämning av uppsats i augusti samt ett andra tillfälle i oktober. Om ett examensarbete efter möjliga kompletteringstillfällen inte är godkänd, erhålls betyget Underkänd.
Handledning av examensarbete ges under kursens gång och i den omfattning som respektive akademi har bestämt. Har studenten behov av ytterligare handledning efter kursens slut, kan akademichef besluta om ytterligare handledningstid under ett år. Därefter ska studenten ges betyg på examensarbetet oavsett om arbetet är avslutat eller ej.
1201: Uppsats, 15 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Referenslitteratur
Aronsson, Å. SPSS för Windows -En introduktion. Studentlitteratur, senaste utgåvan
Backman, J. Att skriva och läsa vetenskapliga rapporter. Studentlitteratur, senaste utgåvan
Booth, W. C., Colomb, G. G. och Williams, J. M. The Craft of Research. University of Chicago Press, Chicago, valfri utgåva
Dahmström, K. Från datainsamling till rapport -att göra en statistisk undersökning. Studentlitteratur, senaste utgåvan
David, M., & Sutton C.D. Samhällsvetenskaplig metod. Studentlitteratur, senaste utgåvan
Eriksson, L. T. och Wiedersheim-Paul, F. Att utreda, forska och rapportera. Liber Ekonomi, senaste utgåvan
Holme, I. M. och Solvang, B. K. Forskningsmetodik: Om kvalitativa och kvantitativa metoder. Studentlitteratur, senaste utgåvan
Jarrick, A. och Josephson, O. Från tanke till text. Studentlitteratur, senaste utgåvan
Malhotra, N. K. Essentials of marketing research: A hands-on orientation. Pearson, 2015
Mattsson, P., & Örtenblad, A. Smått och Gott om vetenskapliga rapporter och referensteknik. Studentlitteratur, senaste utgåvan
Merriam, S. B. Fallstudien som forskningsmetod. Studentlitteratur, senaste utgåvan
Svensson, G. (2018). A toolkit to examine multi-item measures - Avoiding pitfalls and flaws, European Business Review, 30(1), 82-92.
Svensson, G. (2015). Contemporary process to test the theory of a research model through covariance-based structural equation modeling in business research: Is it science, quasi-science or just non-science…? European Business Review, 27(4), 447 - 458.
Svensson, G. (2013). Processes of substantiations and contributions through theory building towards theory in business research, European Business Review, 25(5), 466-480.
Svensson, G. (2012). Research process, report structure and journal outlets in scholarly studies - Parallel vs. sequential and proactive vs. reactive, European Business Review, 24(1), 47-57.
Svensson, G. (2009). A counter-intuitive view of the deductive research process - Clockwise versus anti-clockwise approaches, European Business Review, 21(2), 191-196.
Söderbom, A., & Ulvenblad, P. Värt att veta om uppsatsskrivande: rapporter, projektarbete och examensarbete. Studentlitteratur, 2016
Wärneryd, B. Att fråga: Om frågekonstruktion vid intervjuundersökningar och postenkäter. (Vol.2) Statistiska Centralbyrån, senaste utgåvan