Sök Stäng
Kursplan

Omvårdnad - vetenskaplig teori och metod II, 7,5 hp

Nursing - Scientific Theory and Method II, 7.5 credits

Kurskod: OM6026

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-15 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Omvårdnad, Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)

Behörighetskrav

Kurserna Omvårdnadens grunder: människa, hälsa, samhälle och omvårdnad 15 hp, Anatomi och fysiologi som stöd för omvårdnad 15 hp, Hälsoprocesser i omvårdnad 7,5 hp, Omvårdnad och farmakologi inklusive VFU 15 hp, Omvårdnad - vetenskaplig teori och metod I 7,5 hp samt 7,5 hp inom kursen Specifika ohälsotillstånd i ett livscykelperspektiv 15 hp och 7,5 hp inom kursen Omvårdnad vid hälsa och ohälsa i ett livscykelperspektiv 15 hp.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Sjuksköterskeprogrammet 180 hp och kan även läsas som fristående kurs.

Mål

Målet är att studenten ska fördjupa sina kunskaper i forskningsmetodik och vetenskapliga metoder inom ämnet omvårdnad samt utvecklar ett kritiskt förhållningssätt för att kunna värdera och tillämpa vetenskaplig kunskap inom området.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • identifiera och analysera olika studiedesign, vetenskapliga forskningsansatser och metoder utifrån olika kunskapsintressen och vetenskapsteoretiska perspektiv
  • diskutera etiska aspekter i vetenskaplig text
  • belysa hur forskningsresultat kan tillämpas i klinisk verksamhet
  • använda vetenskapliga riktlinjer för vetenskapligt skrivande


Färdighet och förmåga

  • söka information på ett systematiskt sätt
  • analysera akadamiens textproduktioner utifrån vetenskapliga riktlinjer för vetenskapligt skrivande


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska vetenskaplig text med olika forskningsansatser och utifrån vetenskapliga riktlinjer för vetenskapligt skrivande
  • med ett reflekterande förhållningssätt granska validitet och reliabilitet och kvalitativa kvalitetsindikatorer i vetenskaplig text och i klinisk verksamhet.

Innehåll

Kursen behandlar vetenskapsteori och vetenskapliga evidensbaserade metoder inom omvårdnadsforskning. Kursens innehåll är indelad i tre moment och teman; kvalitativa forskningsansatser och metoder, kvantitativa- och mixade forskningsansatser och metoder samt vetenskapligt skrivande. Vidare introduceras grunderna i genomförandet av systematisk litteratursökning och allmän litteraturstudie samt ett etiskt förhållningssätt i forskning.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Kursens undervisning grundläggs genom självständig inläsning av kurslitteratur och förberedelser. Undervisningen sker i form av campusförlagda, digitala och förinspelade föreläsningar, lektioner, seminarier, gruppövningar samt genom kursmaterial via högskolans lärplattform. I de fall kursen ges på distans kan andra undervisningsformer förekomma.

Betygsskala

Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Examinationsformer

Kursen examineras genom obligatoriska muntliga och skriftliga examinationer. Bedömning sker i större och mindre grupper samt individuellt. Samtliga examinationsmoment bedömer varje students individuella prestationer i förhållande till examinationsform.

2002: Kvantitativ forskning - muntlig och skriftlig examination, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2011: Kvalitativ metodologi och kvalitetsindikatorer - muntlig examination i workshop, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2012: Kvalitativ forskning - muntlig och skriftlig examination, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2301: Vetenskapligt skrivande – muntlig och skriftlig examination, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

*Friberg, Febe. Dags för uppsats - vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Studentlitteratur, senaste upplagan


*Henricson, Maria. Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur, senaste upplagan


Ytterligare litteratur och vetenskapliga artiklar tillkommer.


*Förekommer i andra kurser.