Vetenskapligt skrivande och retorik, 7,5 hp
Scientific Writing and Rhetorics, 7.5 credits
Kurskod: MV4002
Akademin för företagande, innovation och hållbarhet
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-25 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)Behörighetskrav
15 hp miljövetenskap.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i programmet Miljö, innovation och hållbarhet.
Mål
Kursens mål är att studenten ska utveckla insikt i och fördjupa sig i vetenskapligt arbetssätt inom miljövetenskap, med fokus på vetenskapligt skrivande samt populärvetenskaplig presentation av resultat för olika målgrupper. Vidare är kursens mål att skapa förståelse om faktorer som kan påverka presentationer så som kroppsspråk, mimik, klädval, dialekt/brytning samt perspektiv på jämställdhet och olika former av maktrelationer.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för olika former av vetenskapligt arbetssätt inom området för miljö, innovation och hållbarhet, såsom informationssökning och sammanställning
- redogöra för grundkoncepten inom retorik samt hur faktorer som ålder, kön, funktionsvariation och etnicitet kan påverka kommunikation, kunskapsöverföring och social interaktion
Färdighet och förmåga
- samla och sätta sig in i fakta och metoder från aktuell vetenskaplig litteratur samt presentera denna forskning på ett populärvetenskapligt och retoriskt slipat sätt
- hämta relevant vetenskaplig litteratur från olika vetenskapliga litteraturdatabaser och sammanställa denna i reviewform
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska och diskutera aktuell forskning och samhällsdebatt inom ämnesområdet och därvid aktivt ta ställning med beaktande av vetenskaplighet och etik
- kritiskt granska och värdera forskning och kunskapsöverföring utifrån ett genus/jämställdhets- och mångfaldsperspektiv
Innehåll
Kursen tar upp vetenskapliga arbetsmetoder som kan förekomma vid arbete för miljö, innovation och hållbarhet. För ämnet relevant litteratur tas fram, bl.a. genom sökningar i databaser, och denna granskas kritiskt utifrån vetenskaplig relevans och etiska bedömningar. Vidare behandlar kursen hur skriftlig och muntlig presentation av resultat kan utformas och anpassas för att adressera olika typer av målgrupper. I kursen ingår en enskild, fördjupande litteraturstudie (vetenskapligt skrivande), retorik, etik och jämställdhets- och jämlikhetsaspekter.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier (vetenskap, etik, jämställdhet) och övningar i retorik, samt handledning; enskilt och i grupp.
Betygsskala
Examinationsformer
Examination sker (1) genom aktivt deltagande på seminarier, (2) genom skriftligt litteraturprojekt, (3) genom muntliga redovisningar.
2001: Seminarier, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2002: Litteraturprojekt, 4 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2003: Redovisningar, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Lindstedt, Inger. Talarens Handverk - att göra framgångsrika presentationer. Studentlitteratur, senaste upplagan
Säfsten, Kristina & Gustavsson, Maria. Forskningsmetodik för ingenjörer och andra problemlösare. Studentlitteratur, senaste upplagan
Kompendier och vetenskapliga artiklar tillkommer