Sök Stäng
Kursplan

Entreprenörskap, 7,5 hp

Entrepreneurship, 7.5 credits

Kurskod: FÖ4038

Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-25 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Företagsekonomi, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)

Behörighetskrav

Organisation och ledarskap 7,5 hp (1-30), Marknadsföring 7,5 hp (1-30), Ekonomistyrning 7,5 hp (1-30), Affärsredovisning 7,5 hp (1-30).

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Civilekonomprogrammet, Bygg- och fastighetsekonomprogrammet och Ekonomprogrammet.

Mål

Kursens mål är att studenten ska förstå sambanden mellan olika delar inom det företagsekonomiska utifrån ett entreprenörsskapsperspektiv och använda denna förståelse för att; a) i grupp generera och formulera en affärsidé, och b) ta fram och utveckla en fullständig affärsplan baserat på denna affärsidé. Kursen syftar även till att studenten skall utveckla ett affärsskapande och innovationsdrivande förhållningssätt i sin yrkesroll som ekonom som öppnar upp intresse och nyfikenhet för fortsatt entreprenörskap under karriären.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • Redogöra översiktligt för vad som kännetecknar entreprenörskap och vilken roll entreprenörskapet spelar för ekonomisk tillväxt och samhällets utveckling
  • Beskriva det praktiska tillvägagångssättet vid en företagsetablering


Färdighet och förmåga

  • Identifiera, formulera och ta sig an en affärsidé som kan kommersialiseras och utvecklas i ett nytt företag samt inom givna tidsramar sammanställa och presentera denna i en komplett affärsplan
  • Kommunicera och trovärdiggöra en affärsplan till olika målgrupper genom lämplig användning av referenser, egna argument och genomförda undersökningar


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Självständigt och i grupp samla in, tolka och sammanställa för affärsidén relevant information
  • Självständigt och i grupp argumentera för de beslut och bedömningar som redovisas både muntligt och skriftligt.
  • Självständigt bedöma och ifrågasätta förtjänster och svagheter i en affärsplan

Innehåll

Kursen är en fortsättningskurs inom företagsekonomi som innefattar både teoretiska och praktiska moment kopplat till entreprenörskap och företagsetablering. I kursen ingår utveckling och tillämpning av ekonomiska begrepp såsom bland annat kreativitet, affärsmöjligheter, affärsidé, kundnytta, affärsmodell, marknad- och konkurrentanalys, bolagsform, organisation, kompetensbehov, lönsamhetsbedömning och finansieringsbehov. I kursen ingår också att värdera och bedöma entreprenörskapets del i den ekonomiska utvecklingen och samhällsutvecklingen.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, obligatoriska seminarier samt handledning i grupp.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Examination sker i form av inlämningsuppgifter, samt muntlig och skriftlig redovisning av ett större grupprojekt i form av en affärsplan.

1801: Projektarbete, 7 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

1802: Inlämningsuppgift, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Landström, Hans. och Löwegren, Marie. (red.).Entreprenörskap och företagsetablering: Från idé till verklighet. Studentlitteratur, 2009


Starta eget – handbok för nya företagare, Thelin läromedel, www.skolportalen.se, senaste upplagan


Artiklar eller annat material kan tillkomma efter examinators anvisningar.


Referenslitteratur


Jan Thomasson, Per Arvidson, Thomas Carrington, Gustav Johed, Hans Lindqvist, Olov Larson, Lennart Rohlin. Den nya affärsredovisningen. Liber, faktabok.



Ax, C, Johansson, C, Kullvén, H. Den nya ekonomistyrningen. Liber, faktabok.



Bolman, L., & Deal, T. Nya perspektiv på organisation och ledarskap. Studentlitteratur.



Kotler, P., Armstrong, G., Harris, L., Piercy, N. F. Principles of Marketing.



Redaktör: Larsson, C-G. Företagets finanser. Studentlitteratur



Grauers, F & Martinsson C. Studiematerial för juridisk grundkurs. Studentlitteratur



Grauers, P. H. Person och avtal – en kortfattad inledning till person- och avtalsrätten. Liber



Gabinius Göransson, H & Garpe B. Arbetsrätten. En introduktion. Norstedts Juridik



Hemström, C. Bolag – Föreningar – Stiftelser, En introduktion. Norstedts Juridik



Nordell, P J. Marknadsrätten – en introduktion. Norstedts Juridik



Ramberg. Malmströms Civilrätt. Liber