Omvärldsanalys, 7,5 hp
Marketing Intelligence, 7.5 credits
Kurskod: FÖ4037
Akademin för företagande, innovation och hållbarhet
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Företagsekonomi, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)Behörighetskrav
Marknadsföring 7,5 hp, Affärsredovisning 7,5 hp, Organisation och ledarskap 7,5 hp samt Ekonomistyrning 7,5 hp.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet.
Mål
Kursens mål är att studenten utvecklar grundläggande kunskaper och förmågor för professionellt arbete inom området omvärldsanalys. Detta innebär att studenten skall kunna förstå teori inom området, kunna genomföra en analys av ett givet problem samt att presentera sin lösning på ett övertygande sätt.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för och förklara grunderna för omvärldsanalys
- förstå, identifiera och diskutera omvärldsanalysens praktik
- specificera och avgränsa forskningsproblem inom omvärldsanalys
Färdighet och förmåga
- identifiera, analysera och implementera lösningar för omvärldsanalys
- skriva och presentera omvärldsanalytiska rapporter
- öka förmågan och kapaciteten för att förstå omvärldsanalyser
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- leda team och uppmuntra informationsarbetare och analytiker
- göra etiska avväganden och kunskap om korrekthet i en globaliserad informations och affärsvärld.
Innehåll
Kursen leds utifrån olika aspekter och under olika teman. Följande teman täcks in:
Omvärldsanalys:
- Sammanhållande utgångspunkter för en omvärldsanalys
- Strategier för konkurrensfördelar
- Branschanalyser
- Nycklar för förståelse av konkurrenssituationen
- Företagsanalys
- Utvärdering av företagets konkurrenskraft
- Omvärldsanalys
- Skapandet av effektiva system för omvärldsanalys
- Teknologi och företagsstruktur
- Marknadsanalyser
- Det strategiska perspektivet på omvärldsanalys
- Informationsinsamling och etiska avväganden inom omvärldsanalyser
Kursen täcker även omvärldsanalyser och dess relation till geopolitik och geoekonomi. Den praktiska delen är omfattande. Studenten skall, genom individuellt arbete och genom projekt och samarbeten med industrin och/eller andra studentgrupper, utveckla förmågor att genomföra omvärldsanalyser. Det praktiska projektet skall fungera som en bas för teoretisk reflektion kring de ovannämnda teman och ge en förståelse för lärande genom handling.
Därutöver höjs studentens förmåga att kommunicera på engelska och att leda andra. Studenten skall förstå den utvidga affärsmiljön, se och identifiera behov och möjligheter, och utvärdera dem på ett realistiskt vis. Studenten lär sig att kommunicera hans eller hennes idéer för sig själv och för andra.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisning sker genom salsundervisning. Samtliga studenter ansvarar för materialet presenterat i sal. Detta gäller även om studenten inte kan närvara på enskilda föreläsningar.
I slutet av kursen ombeds studenten att leverera och presentera sin analys/rapport.
Betygsskala
Examinationsformer
Examination sker genom en Rapport (2,5 hp), som betygs används något av uttrycken underkänd, godkänd, väl godkänd samt genom en skriftlig Tentamen (5 hp), som betyg används något av uttrycken underkänd, godkänd, väl godkänd.
1502: Inlämningsuppgift, 2,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
1501: Tentamen, 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Solberg Søilen, Klaus. Introduction to Public and Private Intelligence. Studentlitteratur, 2005
Solberg Søilen, Klaus. Geoeconomics. Bookboon, 2013
Vetenskapliga artiklar tillkommer.