Sök Stäng
Kursplan

Internationellt företagande och entreprenörskap, 7,5 hp

International Business and Entrepreneurship, 7.5 credits

Kurskod: FÖ4025

Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-25 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Företagsekonomi, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)

Behörighetskrav

Kurserna Marknadsföring I 7,5 hp, Organisation och ledarskap 7,5 hp, Ekonomistyrning 7,5 hp och Affärsredovisning 7,5 hp.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Internationella marknadsföringsprogrammet.

Mål

Kursen skall ge de studerande fördjupade kunskaper om och förståelse för internationellt företagande och entreprenörskap. Kursen skall introducera studenterna till metoder och tekniker för att identifiera och utvärdera möjligheter och begränsningar för företag i in internationell kontext, samt för att analysera, utveckla och implementera strategier för internationell företagande. Kursen kommer speciellt fokusera på de kulturella problem och möjligheter ett företag möter på en internationell marknad ur ett lednings/strategiskt perspektiv.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och Förståelse

  • känna till och identifiera olika teorier som behandlar internationellt företagande och entreprenörskap
  • välja perspektiv och förklara dessa perspektiv samt kunna diskutera hur dessa används i en internationell kontext


Färdighet och Förmåga

  • identifiera och förklara varför den internationella marknaden är en annorlunda arena för ett företag och dess ledning i förhållande till den inhemska marknaden
  • kritiskt välja, argumentera för, systematiskt analysera och bedöma samt hantera komplexa situationer när ett företag utvecklas i en internationell omvärld.
  • identifiera, beskriva och förstå olika kulturella beståndsdelar och deras inverkan på internationell marknadsföring
  • analysera kulturella situationer
  • anpassa affärsaktiviteter beroende på olika kulturella situationer
  • arbeta i internationella projektgrupper
  • kritiskt granskande, självständigt och med hjälp av relevanta vetenskapliga metoder genomföra kvalificerade uppgifter som presenteras både skriftligt och muntligt, inom givna tidsramar.


Värderingsförmåga och Förhållningssätt

  • värdera och bedöma presenterade teorier och empiriska undersökningar på kursen och därmed till relevant vetenskaplig litteratur och forskning inom området.
  • visa medvetenhet om etiska aspekter i en internationell kontext samt ta ansvar för den egna kunskapsutvecklingen.

Innehåll

  • Teorier om internationell företagande och dess påverkan av faktorer som ekonomiska, teknologiska, politiska, kulturella etc.
  • Kulturens beståndsdelar och dimensioner
  • Strategi, företagsledning, organisation, HRM, marknadsföring, inköp, finansiering ur kulturell perspektiv


Utifrån den teoretiska basen skall studenterna på denna delkurs konfronteras med praktiska affärsproblem hos företag i en internationell kontext. Detta kommer att belysas genom ett projektarbete, praktikfall, studiebesök och gästföreläsningar.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen kommer att bedrivas genom föreläsningar, seminarium, projektarbete, praktikfall, studiebesök och gästföreläsningar

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Examinationen sker dels individuellt via skriftlig examination och dels i grupp via ett projekt som behandlar olika delområden inom ämnet. Projektet skall presenteras såväl skriftligt som muntligt.

1602: Projektarbete, 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

1601: Seminarium, 2,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.STANDARDTEXT SAKNAS! Kursplanen ska INTE fastställas förrän det finns en standardtext.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Daniels, John D., Radebaugh, Lee H., Sullivan, Daniel. International Business: Environments & Operations. Global Edition, 17th Edition. Pearson


Peer-review granskade vetenskapliga artiklar tillkommer