UVK 2: läraren som ledare, 15 hp
Educational Sciences 2: The Teacher as a Leader, 15 credits
Kurskod: UV4024
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-11 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)Behörighetskrav
UVK 1 för ämneslärare gymnasieskolan: Den professionella läraren (1-15), 15 hp.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen utgör en del av utbildningsvetenskaplig kärna (UVK) för inriktning mot ämneslärarexamen gymnasieskolan om 300 hp.
Mål
Kursens mål är att studenten utvecklar sitt ledarskap i klassrummet. Lärande och ledarskap är centrala aspekter av lärarprofessionen och kursens mål är att studenten utvecklar förmågan att leda grupper och individer på ett sätt som skapar goda förutsättningar för alla elevers utveckling och lärande. Vidare ska studenten, med utgångspunkt i vetenskaplig forskning, teoribildning och styrdokument samt i studentens egna erfarenheter från den verksamhetsförlagda utbildningen kunna beskriva, problematisera och skapa förutsättningar att hantera ledarskap i klassrummet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för teorier om ledarskap, grupprocesser och konflikthantering
- beskriva vad som skapar förutsättningar för lärande i olika elevgrupper
Färdighet och förmåga
- tillämpa kunskaper i kommunikation samt leda och hantera grupprocesser i olika situationer
- på adekvat svenska kommunicera i tal och skrift med elever, handledare och annan personal
- formulera och värdera lärarprofessionen i relation till självkännedom och identitet
- planera för undervisning i ett mångkulturellt och flerspråkigt klassrum med hjälp av analoga och digitala verktyg
- beskriva och problematisera gällande regelverk som syftar till att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av barn och ungdomar
- genomföra observationer med fokus på pedagogisk differentiering
- kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska skolverksamheten utifrån ett normkritiskt, jämställdhets- intersektionellt och hållbarhetsperspektiv
Innehåll
Kursen innehåller 13,5 hp UVK och 1,5 hp VFU.
Teorier om kommunikation och ledarskap behandlas och sätts i relation till skolors arbete och gällande styrdokument. Bemötande och kommunikation vid utvecklingssamtal behandlas specifikt. Vikten av studenters förmåga att leda och kommunicera i för verksamheten relevanta situationer lyfts fram. Kursen behandlar skolans värdegrundsuppdrag där byggstenar för sociala relationer och redskap för konflikthantering ingår. Jämställdhets- och jämlikhetsperspektivet beaktas och kommuniceras, liksom förebyggande åtgärder mot kränkande behandling.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, workshoppar samt verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom en skriftlig grupprapport med redovisning, seminarier med tillhörande skriftliga inlämningsuppgifter, verksamhetsförlagd utbildning (VFU), samt en individuell skriftlig tentamen.
För betyget G krävs godkänt resultat på samtliga examinationsmoment och för betyget VG krävs därutöver betyget VG på individuell skriftlig tentamen. Efter genomförd VFU med betyget Underkänd har studenten rätt till ytterligare en VFU-period. Om studenten inte närvarar eller kontaktar sin VFU-skola vid frånvaro ges betyget Underkänt.
2005: Verksamhetsförlagd utbildning (VFU), 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2006: Skriftlig tentamen, 7 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2401: Grupprapport med redovisning, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2402: Seminarier med inlämningsuppgifter, 3,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Övriga föreskrifter
För tillträde till kurs som innehåller VFU ska studenten ha genomfört föregående kurser med VFU med godkänt betyg. I de fall studenten visar så pass grov oskicklighet under VFU:n att elever eller personal riskerar att skadas ska VFU:n avbrytas i förtid (HSV Rapport 2007:58 R) av examinatorn på kursen. Om VFU:n avbryts i förtid kan examinator efter samråd med VFU-handledare, VFU-ledare och programansvarig besluta att underkänna studenten i förtid. I beslutsunderlaget ska bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt tydligt finnas dokumenterade och en individuell plan ska upprättas av programansvarig. I planen ska det framgå vilket stöd studenten kan få samt när och hur bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska kontrolleras för att denne ska få återuppta verksamhetsförlagd utbildning (VFU), vilket är begränsad till ytterligare ett tillfälle.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Bengtsson, Hans., Svensson, Krister. & Urbas, Anders. Ansvar och sekretess. (Urval enligt anvisning; boken används även i andra kurser i utbildningen). Liber, 2018
Colnerud, Gunnel. Läraryrkets etik och vardepedagogiska praktik. Liber, 2017
Cummins, Jim. Flerspråkiga elever: effektiv undervisning i en utmanande tid. (Första utgåvan). Natur & Kultur, 2017
Friends. Agera mera – en antologi om mobbning. Friends, 2020. Finns att ladda ned som pdf på: https://friends.se
Frisén, Ann. & Berne, Sofia. Nätmobbning: handbok för skolan. (1. uppl.) Natur & Kultur, 2016
Skolinspektionen. Skolans arbete för att säkerställa studiero. Granskningsrapport. Skolinspektionen, 2016. Tillgänglig på www.skolinspektionen.se
Skolinspektionen. Skolors arbete med trygghet och studiero.[Tematisk analys 1]. Skolinspektionen 2020. Tillgänglig på www.skolinspektionen.se
Skolverket. Kommentarer till allmänna råd om utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen. Skolverket, 2022
Tillgänglig på www.skolverket.se
Skolverket. Kommentarer till allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Skolverket, 2022
Tillgänglig på www.skolverket.se
Skolverket. Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda - Hur skolan kan arbeta mot diskriminering och kränkande behandling. Skolverket, 2019. Tillgänglig på www.skolverket.se
Thornberg, Robert. Det sociala livet i skolan. Socialpsykologi för lärare. (3. uppl.). Liber, 2020.
Ytterligare korta artiklar och bokutdrag tillkommer enligt skriftliga anvisningar inom kursen.
Referenslitteratur i VFU
Boo, Sofia., Forslund Frykedal, Karin. & Thorsten, Anja. Att anpassa undervisning: till individ och grupp i klassrummet. (Första utgåvan). Natur & Kultur, 2017. (Urval enligt anvisning; boken används även i andra kurser i utbildningen).
Kernell, Lars-Åke. Att finna balanser: en bok om undervisningsyrket. Studentlitteratur, 2010.
Langström; Sture. & Viklund, Ulf. Praktisk lärarkunskap. Studentlitteratur, 2006
Referenslitteratur
Allodi, Mara. W. (Red.) Specialpedagogik för lärare. Natur & Kultur, 202I
Andree, Maria., Carlgren, Ingrid., Bladh, Gabriel & Tvarana, Malin. (Red.). Ämneslararens arbete-didaktiska perspektiv . Natur & Kultur, 202I
Karlberg, Martin & Samuelsson, Marcus. (Red.). Ledarskap, sociala relationer och konlikthantering för lärare. Natur & Kultur, 202I
Lundgren, Ulf, P., Saljo, Roger & Liberg, Caroline (Red.). Lärande, skola, bildning . 5 uppl. Natur & Kultur, 2020