Praktikprojekt, 15 hp
Work Placement Project, 15 credits
Kurskod: FÖ4016
Akademin för företagande, innovation och hållbarhet
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-25 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Företagsekonomi, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)Behörighetskrav
Kurserna Marknadsföring 7,5 hp, Organisation och ledarskap 7,5 hp, Ekonomistyrning 7,5 hp och Affärsredovisning 7,5 hp.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Internationella Marknadsföringsprogrammet.
Mål
Kursens mål är att skapa en integration mellan teori och praktik genom att studenten prövar och utvecklar inhämtade kunskaper och erfarenheter tillämpat företagsekonomiskt arbete med fokus på internationell marknadsföring. Kursen syftar även till att utveckla studentens förmåga att arbeta självständigt i samverkan med andra, liksom att utveckla förmågan till muntlig och skriftlig kommunikation.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- återkalla och tillämpa teoretiska kunskaper av relevans för praktiska arbetsuppgifter inom internationell marknadsföring
- redogöra för vad det innebär att verka på en arbetsplats och de svårigheter och möjligheter som kulturella och institutionella olikheter kan innebära för en verksamhet
Färdighet och förmåga
- självständigt analysera och kritiskt granska en verksamhet avseende internationell marknadsföring i olika problemsituationer
- redovisa sina praktikuppgifter och resultatet av sitt arbete både muntligt och skriftligt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera erfarenheter, kunskap och färdigheter av relevans för fortsatta studier och den framtida yrkesrollen
- reflektera över förhållningssätt och kompetensutveckling i relation till egna praktiska erfarenheter
Innehåll
Kursen är i huvudsak förlagd som praktik inom en organisation där studenten arbetar praktiskt med marknadsföring.
Studenten förväntas ordna sin egen praktikplats i samråd med Högskolan i Halmstad.
Studenten ska under praktiken arbeta under gängse villkor och förhållanden på den aktuella arbetsplatsen. Det är viktigt att studenten under sin praktik får möjlighet att arbeta med självständiga studieuppgifter som ska vara till nytta både för den aktuella arbetsplatsen och för studentens egen omsättning av teori till praktiskt arbete. Det läggs även stor vikt vid att studenten kontinuerligt medverkar i det dagliga arbetet.
För att syftet med kursen ska uppnås är det viktigt att studenten introduceras i hela verksamheten. Arbetsuppgifterna ska vara av sådan karaktär att den studerande kan omsätta tidigare inhämtade kunskaper och erfarenheter och fokus skall ligga i linje med studentens fördjupning mot internationell marknadsföring. Praktikplatsen ska ge studenten en möjlighet att bilda sig en uppfattning om yrkesrollen samt tillfälle att bygga upp ett personligt kontaktnät.
Kursen resulterar i en rapport som bygger på studentens analys av erfarenheter genom deltagande observationer i organisationen.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisning ges genom individuell handledning på praktikplatsen samt via högskolans lärplattform.
Undervisningen bedrivs på svenska eller engelska beroende på praktikplatsens språk.
Praktiken ska motsvara 300 timmar.
Om något problem uppstår under praktiktiden ska kontakt tas med kursansvarig.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom en individuell skriftlig rapport. Rapporten redovisas på ett obligatoriskt seminarium.
Efter genomgången praktik med underkänt betyg har studenten rätt till ytterligare en (1) praktikperiod.
2301: Rapport, 15 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Ingen obligatorisk kurslitteratur.