Examensarbete inom träningens biomedicin, 30 hp
Degree Project in Exercise Biomedicine, 30 credits
Kurskod: TB7001
Akademin för företagande, innovation och hållbarhet
Nivå: Avancerad nivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Träningens biomedicin, Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen. (A1E)Behörighetskrav
Kandidatexamen inom huvudområdet träningens biomedicin, biomedicin, fysioterapi eller idrottsvetenskap inklusive ett självständigt arbete 15 hp. Kurserna Vetenskapliga metoder med naturvetenskaplig inriktning 7,5 hp samt Hållbar träning för att främja hälsa - teori och praktik 7,5 hp på avancerad nivå samt Anatomi och fysiologi 15 hp och Träningslära 7,5 hp. Engelska 6. Undantag ges för kravet på svenska.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Magisterprogram i träningens biomedicin - hälsa, idrott och prestation samt ges som fristående kurs.
Mål
Kursens mål är att studenten utvecklar fördjupade kunskaper om forskningsprocessen och om forskningsmetodik inom biomedicin, med fokus på träning, hälsa eller prestationsförmåga. Studenten tränar på att självständigt planera, genomföra och rapportera ett forskningsprojekt inom disciplinen.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- självständigt utveckla sina kunskaper inom träningens biomedicin med avseende på teori och metodik för att kunna genomföra en studie inom en vald problemställning
Färdighet och förmåga
- tillämpa kvalificerad analys av datamaterial inom ett begränsat biomedicinskt område med inriktning mot hälsa, idrott eller prestation
- sammanfatta forskningsresultat eller information för att behandla frågeställningar inom biomedicin i enlighet med korrekt vetenskaplig praxis
- rapportera forskningsprojekt på ett korrekt vetenskapligt och intresseväckande sätt, såväl muntligt som skriftligt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt bedöma egna och andras forskningsresultat avseende vetenskapliga aspekter och relevans för samhället samt identifiera sitt behov av ytterligare kunskap inom området
- värdera egna och andras forskningsresultat utifrån etik, hållbarhet och jämställdhet
Innehåll
Självständigt planerande, genomförande och redovisning av forskningsprojekt. Fördjupning avseende undersökningsdesign och statistiska metoder för analys av data inom Träningens biomedicin – hälsa, idrott och prestation.
Undervisningsspråk
Undervisning
Examensarbetets fortskridande redovisas vid ett eller flera projektseminarier. Det slutliga examensarbetet redovisas muntligt i seminarieform samt skriftligt på engelska. Studenter som gör examensarbetet utanför Högskolan i Halmstad ska ha en kontaktperson på aktuell arbetsplats samt en handledare vid Högskolan i Halmstad.
Betygsskala
Examinationsformer
Examination sker genom muntlig och skriftlig redovisning av examensarbetet. Bedömning av handledningsprocessen och opponentskapet ingår även vid betygssättningen.
Projektseminarier och slutseminarium är obligatoriska.
Handledning av examensarbete ges under kursens gång och i den omfattning som respektive akademi har bestämt. Har studenten behov av ytterligare handledning efter kursens slut, kan akademichef besluta om ytterligare handledningstid under ett år. Därefter ska studenten ges betyg på examensarbetet oavsett om arbetet är avslutat eller ej.
2001: Examensarbete, 30 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Katz, Michael, Jay. From Research to Manuscript: A Guide to Scientific Writing. Springer Science, 2009
Områdesrelevanta vetenskapliga artiklar, rapporter och kompletterande litteratur.