Sök Stäng
Kursplan

Industriell marknadsföring, 7,5 hp

Industrial Marketing, 7.5 credits

Kurskod: FÖ2069

Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Företagsekonomi, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet (med undantag för kravet på svenska) + Engelska 6.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Utvecklingsingenjörsprogrammet 180 hp. Kursen ges även som fristående kurs.

Mål

Kursens mål är att studenten utvecklar kunskap om klassiska marknadsteorier och praktisk tillämpning av olika modeller, med fokus på industriell marknadsföring. Målet är vidare att denna förståelse ska utgöra grunden för studentens förmåga att orientera sig inom marknadsföringsområdet, förstå skillnader mellan industri och konsumentmarknad samt att studenten ska utveckla färdigheter för att planera och genomföra marknadsföringsstrategier med hänsyn till hållbarhet.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • beskriva centrala marknadsföringsbegrepp, teorier och modeller och förklara deras relevans för industriell marknadsföring
  • identifiera den dynamiska och komplexa naturen av företagsmarknaden och känna igen unika egenskaper inom industriell marknadsföring och skillnader gentemot konsumentmarknadsföring
  • redogöra för köpare-leverantör relationers och nätverks roll inom industriell marknadsföring och deras betydelse för hållbara marknadsföringspraktiker


Färdighet och förmåga

  • tillämpa begrepp, teorier och strategier inom industriell marknadsföring för att hantera olika affärsscenarier och utveckla praktiska lösningar på utmaningar inom området
  • analysera värdeskapandeprocessen och köpare-leverantör relationernas roll, med medvetenhet om deras kritiska betydelse inom industriell marknadsföring
  • använda modeller och metoder för att utveckla marknadsföringsstrategier inom en B2B-kontext med hänsyn till hållbarhet


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • tillämpa en analytisk ansats för att utvärdera företagens industriella marknadsföringsstrategier och praxis med hänsyn till hållbarhet

Innehåll

I kursen utforskar studenterna grundläggande element inom industriell marknadsföring med hänsyn till hållbarhet, inklusive marknadsval, produktutveckling, leveranskedjehantering, segmentering, målmarknadsföring, positionering, prissättning, distribution, och effektiv kommunikation inom B2B-marknader. Dessutom betonas datadrivet beslutsfattande och nätverksbyggande för att skapa värde för affärskunder i ett grupprojekt.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, projektarbete i grupp och seminarier. Praktisk problemlösning, rapportskrivande, muntliga presentationer och kamratgranskning förstärker klassrumsinlärningen.

Undervisningen bedrivs på engelska.

Betygsskala

Fyrgradig skala, sifferbetyg (TH): Underkänd (U), Godkänd (3), Väl godkänd (4), Mycket väl godkänd (5)

Examinationsformer

Examination sker i form av en individuell skriftlig tentamen, samt genom ett skriftligt projektarbete, i grupp, som inkluderar muntliga presentationer och kamratgranskning

2401: Skriftlig tentamen, 4 hp
Fyrgradig skala, sifferbetyg (TH): Underkänd (U), Godkänd (3), Väl godkänd (4), Mycket väl godkänd (5)

2402: Projektarbete, 3,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Kotler, Philip, Armstrong, Gary & Parment, Anders. Principles of Marketing. Scandinavian Edition, Pearson, senaste upplagan


Vetenskapliga artiklar tillkommer.


Referenslitteratur

Hutt, Michael D., Speh, Thomas W., Hoffman, Douglas. Business Marketing Management: B2B. Cengage, senaste upplagan


Brennan, Ross., Canning, Louise., McDowell, Raymond. Business-to-Business Marketing. SAGE Publications Ltd, senaste upplagan


Guyader, Hugo, Ottosson, Mikael, & Parment, Anders. Marketing & Sustainability: Why and how sustainability is changing current marketing practices. Studentlitteratur, senaste upplagan