Industriell marknadsföring, 7,5 hp
Industrial Marketing, 7.5 credits
Kurskod: FÖ2069
Akademin för företagande, innovation och hållbarhet
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Företagsekonomi, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)Behörighetskrav
Grundläggande behörighet (med undantag för kravet på svenska) + Engelska 6.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Utvecklingsingenjörsprogrammet 180 hp. Kursen ges även som fristående kurs.
Mål
Kursens mål är att studenten utvecklar kunskap om klassiska marknadsteorier och praktisk tillämpning av olika modeller, med fokus på industriell marknadsföring. Målet är vidare att denna förståelse ska utgöra grunden för studentens förmåga att orientera sig inom marknadsföringsområdet, förstå skillnader mellan industri och konsumentmarknad samt att studenten ska utveckla färdigheter för att planera och genomföra marknadsföringsstrategier med hänsyn till hållbarhet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva centrala marknadsföringsbegrepp, teorier och modeller och förklara deras relevans för industriell marknadsföring
- identifiera den dynamiska och komplexa naturen av företagsmarknaden och känna igen unika egenskaper inom industriell marknadsföring och skillnader gentemot konsumentmarknadsföring
- redogöra för köpare-leverantör relationers och nätverks roll inom industriell marknadsföring och deras betydelse för hållbara marknadsföringspraktiker
Färdighet och förmåga
- tillämpa begrepp, teorier och strategier inom industriell marknadsföring för att hantera olika affärsscenarier och utveckla praktiska lösningar på utmaningar inom området
- analysera värdeskapandeprocessen och köpare-leverantör relationernas roll, med medvetenhet om deras kritiska betydelse inom industriell marknadsföring
- använda modeller och metoder för att utveckla marknadsföringsstrategier inom en B2B-kontext med hänsyn till hållbarhet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- tillämpa en analytisk ansats för att utvärdera företagens industriella marknadsföringsstrategier och praxis med hänsyn till hållbarhet
Innehåll
I kursen utforskar studenterna grundläggande element inom industriell marknadsföring med hänsyn till hållbarhet, inklusive marknadsval, produktutveckling, leveranskedjehantering, segmentering, målmarknadsföring, positionering, prissättning, distribution, och effektiv kommunikation inom B2B-marknader. Dessutom betonas datadrivet beslutsfattande och nätverksbyggande för att skapa värde för affärskunder i ett grupprojekt.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, projektarbete i grupp och seminarier. Praktisk problemlösning, rapportskrivande, muntliga presentationer och kamratgranskning förstärker klassrumsinlärningen.
Undervisningen bedrivs på engelska.
Betygsskala
Examinationsformer
Examination sker i form av en individuell skriftlig tentamen, samt genom ett skriftligt projektarbete, i grupp, som inkluderar muntliga presentationer och kamratgranskning
2401: Skriftlig tentamen, 4 hp
Fyrgradig skala, sifferbetyg (TH): Underkänd (U), Godkänd (3), Väl godkänd (4), Mycket väl godkänd (5)
2402: Projektarbete, 3,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Kotler, Philip, Armstrong, Gary & Parment, Anders. Principles of Marketing. Scandinavian Edition, Pearson, senaste upplagan
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
Referenslitteratur
Hutt, Michael D., Speh, Thomas W., Hoffman, Douglas. Business Marketing Management: B2B. Cengage, senaste upplagan
Brennan, Ross., Canning, Louise., McDowell, Raymond. Business-to-Business Marketing. SAGE Publications Ltd, senaste upplagan
Guyader, Hugo, Ottosson, Mikael, & Parment, Anders. Marketing & Sustainability: Why and how sustainability is changing current marketing practices. Studentlitteratur, senaste upplagan