Sök Stäng
Kursplan

Samhällsorienterande ämnen för årskurs F-3, 22,5 hp

Social Science for for Pre-School Class and School Years 1-3, 22.5 credits

Kurskod: UV6083

Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-12-11 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)

Behörighetskrav

Kurserna Svenska I för årskurs F-3 15 hp, Engelska för årskurs F-3 15 hp, Ledarskap och lärande för årskurs F-3 15 hp

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i lärarprogram med inriktning mot grundlärarexamen åk F–3 om 240 hp.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska tillägna sig ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper i de samhällsorienterande ämnena, historia, samhällskunskap, religionskunskap och geografi för undervisning i åk F-3 utifrån ett tematiskt arbetssätt och med utgångpunkt i hållbarhetsaspekter, jämställdhetsperspektiv och interkulturellt pedagogiskt förhållningssätt. Studenten ska utveckla sin förmåga att planera och motivera undervisningsmoment och planering med stöd i ämnesdidaktiska perspektik, samt utveckla sin förmåga att underbygga och argumentera för hur analoga och digitala verktyg kan stärka och variera elevens lärande. Studenten ska utveckla förmågan att konkretisera lärandemål för elever och att motivera, reflektera över och värdera hur olika undervisningsmoment påverkar elevens lärande. Vidare ska studenten reflektera över och diskutera vetenskaplig forskning, samt betydelsen av att använda perspektiv på jämställdhet, mångfald och hållbarhet i undervisningen.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för relevanta fakta om den förhistoriska tidsperioden och i historia med fokus på närområde och människors levnadsvillkor 
  • redogöra för grundläggande fakta i samhällskunskap med fokus på demokratiska principer, källkritik, medier, Barnkonventionen och samhällsstrukturer
  • redogöra för kunskaper om och förståelse för källkritik, demokrati, jämställdhetsperspektiv, samhälleliga relationer och interkulturella perspektiv inom ramen för de samhällsorienterande ämnena
  • redogöra för grundläggande fakta i religionskunskap med fokus på kristendom, judendom och islam, antiken, fornnordisk och samisk religion samt etik och moral
  • redogöra för grundläggande fakta i geografi med fokus på natur- och kulturlandskap samt på samspelet mellan människa och natur både i närområdet och i relation till den globala världen
  • redogöra för ämnesdidaktiska teorier och perspektiv som är relevanta för de samhällsorienterande ämnena i grundskolans årskurs F-3

Färdighet och förmåga

  • planera, motivera och underbygga genomförbara undervisningsmoment med konkretiserade lärandemål utifrån ämnesdidaktiska teorier och perspektiv
  • kommunicera, problematisera och diskutera jämställdhet i ett undervisnings- och samhällsperspektiv i relation till de samhällsorienterande ämnena
  • problematisera och diskutera hållbarhetsperspektiv och interkulturella perspektiv i relation till de samhällsorienterande ämnena
  • använda, motivera och argumentera för hur analoga respektive digitala verktyg kan användas didaktiskt för att stärka och variera elevens lärande

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera kring hur vetenskapliga forskningsresultat är relevanta för det aktuella undervisningsämnet
  • reflektera över och värdera elevers lärandesituationer i de samhällsorienterande ämnena
  • reflektera över och värdera läromedel i de samhällsorienterande ämnena

Innehåll

Kursen har ett särskilt fokus på ämneskunskaper i respektive ämne. Inom respektive ämne berörs ämnets vetenskapliga område och ämnesspecifika begrepp, olika perspektiv, källkritik, samt för yrkesverksamheten relevant aktuell forskning. I relation till ämnet berörs olika pedagogiska metoder för undervisning. I ämnet historia berörs bland annat hur historiemedvetenhet konstrueras och människors levnadsvillkor i ett historiskt perspektiv är i fokus. Kursen knyter ihop det vetenskapliga ämnet med undervisning i ett närområde och hur undervisningen kan belysa och främja jämställdhet. Förhistorisk tid berörs i ett ämnesdidaktiskt perspektiv. I ämnet samhällskunskap behandlas demokratiska principer och studenten analyserar demokratiska principer i olika kontexter och relaterar dessa till såväl grundläggande mänskliga rättigheter, nationella minoriteter som Barnkonventionen. Vidare arbetar studenten med hur läraren kan lyfta källkritik, dagsaktuella händelser och migration samt hur lärare kan undervisa om olika samhällsstrukturer.

Inom ämnet religionskunskap belyses mångfalden inom de tre världsreligionerna kristendom, judendom och islam samt samisk religion, antiken och fornnordisk religion i relation till religionsutövande och religiöst berättande. Mytologiska berättelser problematiseras och elevnära livsfrågor och etiska frågor behandlas. Inom ramen för ämnet geografi behandlas naturens egna processer och kulturprocesser, samspelet mellan människa och natur både utifrån lokalt och globalt perspektiv. Närområdet i relation till människors boende, arbete och förändringsprocesser problematiseras och kartkunskap och rumsliga begrepp belyses. Inom ramen för ett ämnesintegrerat tema berörs bland annat folkvandring, migration och minoriteter i ett didaktiskt perspektiv.

Ämnesdidaktik och ämnesdidaktisk forskning berörs genomgående i respektive ämne. Kursen belyser hur läraren kan arbeta med språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och interkulturellt pedagogiskt perspektiv i undervisningen. I kursen berörs olika arbetssätt och hur analoga respektive digitala verktyg kan användas för att stimulera och stödja elevers lärande. I undervisningen integreras ämnesteoretiska studier med ämnesdidaktiska perspektiv.

Kursen innehåller verksamhetsintegrerade dagar (VI-dagar). Syftet med VI-dagar är att integrera kursens innehåll med verksamheten på övningsskolan.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen sker genom föreläsningar, workshoppar och gruppaktiviteter, samt i form av verksamhetsintegrerade dagar vid en övningsskola. Fältstudier och exkursioner kan förekomma.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Examinationsmomentet Historia och forntid examineras vid seminarer som inkluderar såväl muntliga moment som skriftliga inlämnings- och reflektionsuppgifter, som görs såväl individuellt som i grupp. Examinationsmomentet Samhällskunskapsdidaktik examineras genom seminarier med muntliga uppgifter och skriftliga inlämningsuppgifter. Examinationsmomentet Religion och religionsdidaktik examineras genom skriftlig individuell tentamen och momentet Religionsdidaktiska seminarier examineras genom seminarier som inkluderar skriftliga inlämningsuppgifter. Geografiska perspektiv examineras genom en skriftlig individuell tentamen och Geografiseminarier genom seminarieverksamhet som inkluderar skriftliga inlämningsuppgifter. Momentet Ämnesdidaktik examineras vid seminarietillfällen med muntliga uppgifter samt skriftliga förberedande uppgifter.

För att uppnå G på hel kurs krävs minst godkänt i alla examinationsmoment. För att uppnå VG på hel kurs krävs dessutom VG i minst två av de tre examinationsmoment som kan ge detta betyg.

VI-dagarna är obligatoriska och genererar underlag för bedömning till kursens examinationer.

2501: Historia och forntid - seminarier , 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2502: Samhällskunskapsdidaktik - seminarier, 5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2503: Religion och religionsdidaktik - skriftlig tentamen, 3,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2504: Religionsdidaktiska seminarier, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2505: Geografiska perspektiv - skriftlig tentamen , 4 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2506: Geografiseminarier , 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2507: Ämnesdidaktik - seminarier , 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare
2025-01-20 – 2025-01-20

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Franck, Olof, Hermansson Adler, Magnus & Björneloo, Inger. Samhällsämnenas didaktik: F-åk 3. Studentlitteratur, 2013 (Utvalda delar av boken) (Valda delar enligt anvisning)

Franck, Olof, Osbeck, Christina. & Brömssen von, Kerstin. (red.). Religioner, livsåskådningar och etik: för lärare årskurs 4–9 och gymnasiet. (Andra upplagan). Gleerup, 2023

Getis, Arthur, Bjelland, Mark & Getis , Victoria. (red). Introduction to geography. 14:e uppl. McGraw-Hill Education, 2018 (Utvalda delar av boken) (Valda delar enligt anvisning)

Hultman, Axel. Lärares bruk av lokalhistoria. Historiedidaktik i Norden 9 Del 1. Historiemedvetande – historiebruk. (Red) Per Eliasson, KG Hammarlund, Erik Lund och Carsten Tage Nielsen, Malmö Högskola och Högskolan i Halmstad, 2012 (Tillgänglig online och via lärplattform)

Harrisson, Dick. Alla tiders migration. Immigrationens betydelse för Sveriges utveckling och välstånd. Kunskapsöversikt 2016:1, Statens Offentliga Utredningar. Delegationen för Migrationsstudier. Delmi, 2013 (Tillgänglig online och via lärplattform)

Hedin, Christer. Abrahams barn: vad skiljer och förenar judendom, kristendom och islam? Dialogos förlag, 2023

Sandberg, Karin. Manligt och kvinnligt i skolämnet historia. Vad har det för konsekvenser för elevernas historiekulutur? Nordidactica. Journal of Humanities and Social Science Education. 2019:1. 2019

Sanderoth, Ingrid, Werne, Margit & Båth, Sten. Plats – identitet – lärande. Närområden och känsla av sammanhang. Studentlitteratur, 2020

Stolare, Martin. På tal om historieundervisning: Perspektiv på undervisning i historia på mellanstadiet. Acta Didactica Norge. Vol 8, nr 1 art. 9, 2014

Stymne, Anna-Carin. Att bli lärare i SO. Liber, 2020

Aktuella vetenskapliga artiklar, kompendium och dokument från Skolverket samt länkar och valbar litteratur inom området tillkommer enligt anvisning.

Referenslitteratur

Dahlén, Mattias, Hedin, Christer, Larsson, Göran m.fl. (red.). Levande ord: tolkningar av abrahamitiska källtexter. Studentlitteratur, 2011

Dysthe, Olga. Skriva för att lära. Studentlitteratur, 2011

Hedenborg, Susanna. & Kvarnström, Lars. (Red.) Det svenska samhället. 1720-2000. Böndernas och arbetarnas tid. 5. rev. uppl. Studentlitteratur, 2015

Hinnells, John R. (red.). The Penguin handbook of the world's living religions. Penguins, 2020 (E-bok)

Löfstedt, Malin (red.). Religionsdidaktik: mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Studentlitteratur, 2011

Westerman, Matilda. & Kristiansson, Johanna. Så funkar Sverige. Bonnier Carlsen, 2018