Examensarbete inom träningens biomedicin, 15 hp
Degree Project in Exercise Biomedicine, 15 credits
Kurskod: TB6008
Akademin för företagande, innovation och hållbarhet
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-07 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Träningens biomedicin, Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen. (G2E)Behörighetskrav
60 hp inom huvudområdet träningens biomedicin samt kursen Vetenskapsteori, metod och etik 7,5 hp.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Biomedicinprogrammet – inriktning träningsfysiologi.
Mål
Kursens mål är att studenten utifrån en biomedicinsk frågeställning baserat på det aktuella kunskapsläget i par med en annan student självständigt utformar och genomför en vetenskaplig studie, sammanställer resultat och kritiskt diskuterar metod och resultat. Studenten ska tillämpa och vidareutveckla inhämtade kunskaper inom träningens biomedicin med den grad av självständighet som krävs för att påbörja studier på avancerad nivå.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- fördjupa och bredda sina kunskaper inom träningens biomedicin inbegripet kunskaper om metoder och aktuella forskningsfrågor, inom en vald problemställning
Färdighet och förmåga
- självständigt planera och inom givna tidsramar genomföra en vetenskapligt grundad studie inom ett avgränsat område inom träningens biomedicin
- muntligt och skriftligt redogöra för en vetenskapligt genomförd studie i dialog med olika grupper
Värderingsförmåga och förhållningssätt
värdera studiens resultat i förhållande till forskning, utveckling och etiska frågeställningar av relevans för forskningsfrågan och identifiera eget behov av ytterligare kunskap inom området
utvärdera vetenskapens roll för ett hållbart samhälle och dess inverkan på människors livsförhållanden
bedöma det egna och andras examensarbeten inom träningens biomedicin med avseende på vetenskaplighet, etiska- och jämställdhets perspektiv samt samhällsnytta
Innehåll
Kursen genomförs i form av ett examensarbete inom området träningens biomedicin. Arbetet skall träna studentens förmåga att initiera, planera, organisera, genomföra, analysera, diskutera och ta ansvar för en vetenskapligt grundad studie i dess helhet.
Undervisningsspråk
Undervisning
Examensarbetet är en fördjupningsuppgift som studenten utför självständigt under handledning. Studenter som genomför examensarbetet utanför Högskolan i Halmstad skall ha en kontaktperson på arbetsplatsen samt en handledare vid Högskolan i Halmstad. En kortfattad projektplan med bakgrund, arbetets syfte och frågeställningar samt en arbetsplan där metoden anges tillsammans med en tidsplan, ska godkännas av handledare och examinator innan examensarbetet påbörjas.
Examensarbetets fortskridande redovisas vid ett eller flera projektseminarier. Examensarbetet redovisas muntligt i seminarieform samt i en uppsats företrädesvis skriven på engelska. Projektet presenteras även på Utexpo. Projektseminarier och slutseminarium med opponent- och respondentskap är obligatoriska.
Betygsskala
Examinationsformer
Examensarbetet skrivs i par, men examinationen bedöms individuellt, genom skriftlig inlämning och muntlig redovisning under seminarium med opponent- och respondentskap, samt genom en presentation på Utexpo. Bedömning av handledningsprocessen och opponent- och respondentskapet beaktas även vid betygssättningen.
Handledning av examensarbete ges under kursens gång och i den omfattning som respektive akademi har fastställt. Om studenten har behov av ytterligare handledning efter kursens slut, kan akademichef besluta om ytterligare handledningstid under ett år. Därefter ska studenten ges betyg på examensarbetet, oavsett om arbetet är avslutat eller ej.
2501: Uppsats, 15 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Katz, Michael J. From Research to Manuscript. A Guide to Scientific Writing. 2nd ed. Springer Science, 2009, senare upplagan
Övrig kurslitteratur väljs i samråd med handledare men då litteraturen är kopplad till den individuella inriktningen på fördjupningen ska översiktsartiklar i ämnet samt originalreferenser i form av vetenskapliga artiklar inkluderas.