Sök Stäng
Kursplan

Designstudio III, 7,5 hp

Design Studio III, 7.5 credits

Kurskod: IK6018

Akademin för informationsteknologi

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-11 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Informatik, Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)

Behörighetskrav

Kurserna Utvärdering och användningsstudier 7,5 hp, Service Design 7,5 hp och Designstudio II 7,5 hp.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i programmet Digital design och innovation 180 hp.

Mål

Kursens mål är att studenterna fördjupar sina kunskaper om, och färdigheter i, att genomföra ett designorienterat projekt. Studenterna identifierar i denna studiokurs sina egna klienter eller projekt. Studenterna arbetar i projektgrupper där målet är att de utvecklar avancerad förmåga att planera, genomföra och värdera ett komplett projekt från förstudie, konceptgenerering, skissade och prototypande till implementation och utvärdering inom kursens givna tidsram. Ett annat mål med kursen är att studenterna ska utveckla sin värderingsförmåga av design som artefakt och process i allmänhet och digital design i synnerhet.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för hur designartefakter passar in med beröringspunkter inom ett existerande ekosystem av produkter och tjänster

Färdighet och förmåga

  • planera och praktiskt genomföra ett designdrivet utvecklingsprojekt utifrån givna ramar
  • kommunicera designidéer effektivt genom val av form och innehåll
  • tillämpa teorier, modeller, metoder, verktyg och principer för att hantera designkomplexitet i designprojekt

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera och kritiskt reflektera över designkompetens kopplat till en professionell designpraktik
  • värdera och argumentera för och emot designbeslut kontinuerligt under en designprocess

Innehåll

Studenterna ansvarar självständigt och gruppvis för att genomföra ett projektarbete dels på fältet, dels i designstudion. Inom kursen kan grupperna välja mellan två möjliga spår. Antingen som ett designstudioprojekt som utförs i samverkan med näringsliv och/eller andra externa organisationer, eller som ett entreprenöriellt projekt med fokus på hållbarhet, etik och/eller jämlikhet i nära samarbete med potentiella framtida användare. Kursens innehåll fokuserar på att arbeta metodiskt genom en komplett designprocess, inklusive metoder för att kartlägga användare och användning, skissande, prototypande, designkritik, och utvärdering. Under kursens gång genomförs kontinuerligt strukturerad designkritik och reflektion över den framtagna lösningens effekter på användare i en relevant användningskontext. Studenterna agerar även som mentorer för andra studenter i tidigare kurser. Besök hos professionell design- och utvecklingsverksamhet kan förekomma.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen består i huvudsak av kortare föreläsningsmoment, designkritiksessioner, samt handledning. Det förekommer också moment där lärare och studenter samskapar.

Betygsskala

Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Examinationsformer

Den utvecklade artefakten och designprocessen behandlas i en skriftlig projektrapport (2,5 hp) och presenteras muntligt (1 hp). I examinationen ingår även designkritik av andra studentgruppers arbeten (2,5 hp) samt en individuell reflektion (1,5 hp).

2501: Skriftlig projektrapport, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2502: Muntlig presentation, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2503: Designkritik, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2504: Individuell reflektion, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Arvola, Mattias. Interaktionsdesign och UX – om att skapa en god användarupplevelse. Lund: Studentlitteratur, 2020


Wikberg-Nilsson, Åsa, Ericson, Åsa & Törlind, Peter. Design - Process och metod. Lund: Studentlitteratur, 2021


Literatur i form av vetanskapliga artiklar som väljs ut i samråd med lärare kan förekomma.