Examensarbete inom förskolepedagogiskt område, 15 hp
Thesis for Pre-School Teacher Education, 15 credits
Kurskod: UV6078
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-11 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)Behörighetskrav
80 hp inom förskolepedagogiskt område.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Förskollärarutbildningen, 210 hp. Kursen utgör en del inom det förskolepedagogiska området om 120 hp.
Mål
Kursens mål är att studenten ska vidareutveckla ett vetenskapligt förhållningssätt och akademiska färdigheter i en självständig vetenskaplig undersökning. Studenten ska kunna tillämpa sina metodologiska och teoretiska kunskaper och förmågor genom att skriva ett vetenskapligt examensarbete inom det förskolepedagogiska området med tydlig pedagogisk och didaktisk relevans.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- formulera vetenskapligt relevanta problemställningar inom det förskolepedagogiska området
- systematiskt redogöra för tidigare forskning med relevans för ett eget vetenskapligt arbete inom det förskolepedagogiska området
- redogöra för och motivera val av forskningsetiska aspekter sam metodologi i den egna undersökningen med anknytning till relevanta vetenskapsteoretiska begrepp
Färdighet och förmåga
- avgränsa ett syfte, analysera empiriskt material, samt redogöra för och sammanfatta resultat utifrån valda metodologiska och teoretiska utgångspunkter
- muntligt och skriftligt presentera och på vetenskaplig grund diskutera sitt vetenskapliga arbete
- kritiskt granska och opponera på andra studenters vetenskapliga arbete
- på ett adekvat sätt kommunicera i enlighet med akademiska normer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- identifiera och kritiskt diskutera metodologiska aspekter inom det egna problemområdet
- identifiera och kritiskt diskutera samhälleliga och didaktiska implikationer av forskningsresultat
Innehåll
Under kursen planeras och genomförs en vetenskaplig undersökning inom ett problemområde som studenten självständigt identifierat. Metodologiska och etiska aspekter samt problemområdets relevans för det förskolepedagogiska området diskuteras med såväl andra studenter som i handledningssituationer. Studenten förväntas arbeta med hög grad av självständighet både i relation till eget arbete och opponeringsförfarande. Kursen innehåller verksamhetsintegrerade dagar (VI-dagar). Syftet med VI-dagar är att integrera kursens innehåll med verksamheten på övningsförskolan.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och handledning samt seminarier.
Betygsskala
Examinationsformer
Examination sker genom bedömning av skriftligt vetenskapligt arbete samt opponent- och respondentskap vid seminarium.
Handledning av examensarbete ges under kursens gång och i den omfattning som respektive akademi har bestämt. Har studenten behov av ytterligare handledning efter kursens slut, kan akademichef besluta om ytterligare handledningstid under ett år. Därefter ska studenten ges betyg på examensarbetet oavsett om arbetet är avslutat eller ej.
2301: Examensarbete, 15 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Referenslitteratur
Ahrne, Göran. & Svensson, Peter. (Red). Handbok i kvalitativa metoder. Liber. 2015
Alvesson, Mats. & Sköldberg, Kaj. Tolkning och reflektion: vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. 3 [uppdaterade] uppl. Studentlitteratur. 2017
Bjereld, Ulf., Demker, Marie. & Hinnfors, Jonas. Problematiska problem. Om den vetenskapliga problemställningens plats i undervisning och forskning. Statsvetenskaplig Tidskrift. 1999, Vol. 102, nr 4. 1999
Brown, V., & Clark, V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3:2, 77-101. 2006. https://www.tandfonline.com/action/showCitFormats?doi=10.1191/1478088706qp063oa
Bryman, Alan. Samhällsvetenskapliga metoder. 3 uppl. Liber. 2018
Djurfeldt, Göran., Larsson, Rolf, & Stjärnhagen, Ola. Statistisk verktygslåda I: samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder. Studentlitteratur. 2018
Erlandsson, Soly. & Sjöberg, Lena. Barn- och ungdomsforskning. Metoder och arbetssätt. Studentlitteratur. 2013
Esaiasson, Peter., Gilljam, Mikael., Oscarsson, Henrik. & Wängnerud, Lena. Metodpraktikan: Konsten att studera samhälle, individ och marknad. Stockholm: Nordstedts Juridik AB. 2017
Fejes, Andreas. Handbok i kvalitativ analys. Liber. 2019
Grant, Maria J., and Andrew Booth. "A typology of reviews: an analysis of 14 review types and associated methodologies." Health information & libraries journal 26.2: 91-108. (2009)
Kvale, Steinar. & Brinkman, Svend. Den kvalitativa forskningsintervjun. Studentlitteratur. 2014
Rienecker, Lotte. Problemformulering. Liber. 2016
Rönnqvist, Carina. & Vinterek, Monika. (Red.) Se skolan. Forskningsmetoder i pedagogiskt arbete. Umeå Universitet, Fakultetsnämnden för Lärarutbildning. 2008
Skolverket. Läroplan för förskolan Lpfö 18. Skolverket. 2018
Stukat, Staffan. Statistikens grunder. Lund: Studentlitteratur. 1993
Åsberg, Rodney. Ontologi, epistemologi och metodologi. En kritisk genomgång av vissa grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp och ansatser. IPD rapport nr 2000:13. Göteborgs universitet. 2000
Övriga läromedel
Studenten väljer självständigt vetenskaplig litteratur med stöd av handledare.