Den förmoderna människan: livsvillkor och föreställningsvärldar, 7,5 hp
The Pre-modern Human: Living Conditions and Imaginary Worlds, 7.5 credits
Kurskod: HI4001
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Historia, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)Behörighetskrav
Historia (1-30), 30 hp.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ges som fristående kurs.
Mål
Kursens mål är att studenten ska tillägna sig fördjupade kunskaper om centrala utvecklingslinjer, förändringar och tillstånd i människors livsvillkor och därtill knutna föreställningsvärldar på såväl en övergripande internationell som en mera avgränsad nationell nivå från medeltid till tidigmodern tid. Kursen ska ge studenten grundläggande förmåga att förstå historiska sammanhang och att urskilja mönster i olika men sammansatta perspektiv (politiska, sociala, kulturella och ekonomiska).
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra översiktligt för människors livsvillkor och föreställningsvärldar i ett historiskt och föränderligt perspektiv från medeltid till tidigmodern tid
Färdighet och förmåga
- urskilja och redogöra för centrala faktorer som förklarar historisk förändring från medeltid till tidigmodern tid
- tolka och dra slutsatser rörande relationen mellan historiska sammanhang under aktuell tidsperiod
- kommunicera och diskutera hur människors livsvillkor och föreställningsvärldar förändrats från medeltid till tidigmodern tid såväl muntligt som i skriftlig form på ett historievetenskapligt relevant sätt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- göra bedömningar med stöd av aktuell forskning kring den förmoderna människans förändrade livsvillkor och föreställningsvärldar
Innehåll
Med utgångspunkt i aktuell historievetenskaplig forskning behandlar kursen förmoderna föreställningsvärldar och livsvillkor med fokus på Europa och Norden från tidig medeltid till 1700-talets slut. Centrala teman är politiska, kulturella och sociala livsvillkor och därtill knutna föreställningsvärldar samt hur och varför dessa förändrades över tid.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen ges på distans via högskolans digitala lärplattform och består av föreläsningar och gruppdiskussioner.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom tre individuella och självständigt formulerade inlämningsuppgifter samt genom obligatoriskt deltagande i gruppdiskussioner. För VG på kursen krävs VG på minst två av tre inlämningsuppgifter samt G på gruppdiskussionerna.
2301: Individuella inlämningsuppgifter - kontinuerlig bedömning, 6 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2302: Gruppdiskussioner, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Blomqvist, Olof, Migrant, officer och fosterlandsförrädare: Dödsdomen mot Fredrich Sahlgård och föreställningar om nationell tillhörighet i stora nordiska krigets Sverige. Svensk historisk tidskrift 138:3 (https://www.historisktidskrift.se/index.php/june20/article/view/422)
Forssberg, Anna Maria, The Final Argument: war and the merging of the military and civilian spheres in 17th-century Sweden. Scandinavian Journal of History 39:2, 2014 (https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03468755.2013.876930)
Gustafsson, Harald. Makt och människor: europeisk statsbildning från medeltiden till franska revolutionen. Makadam förlag, 2018
Hermansson, Lars & Magnúsdóttir Auður, Inledning (i) Auður Magnúsdóttir & Hermanson, Lars (red.). Medeltidens genus: kvinnors och mäns roller inom kultur, rätt och samhälle: Norden och Europa ca 300-1500. Kriterium, 2016 ((https://www.kriterium.se/site/books/e/10.21524/kriterium.1/)
Lerbom, Jens. Svenskhetens tidigmoderna gränser: folkliga föreställningar om etnicitet och rikstillhörighet i Sverige 1500-1800. Makadam förlag, 2017
Magnúsdóttir, Auöur, Förövare och offer. Kvinnor och våld i det medeltida Island, (i) Auður Magnúsdóttir & Hermanson, Lars (red.). Medeltidens genus: kvinnors och mäns roller inom kultur, rätt och samhälle: Norden och Europa ca 300-1500. Kriterium, 2016. (https://www.kriterium.se/site/books/e/10.21524/kriterium.1/)
Marks, Robert B. The Origins of the Modern World: A Global and Environmental Narrative from the Fifteenth to the Twenty- First Century. Rowman Littlfield, 2015 (delar av)
Netterström, Jeppe, Soldater og civile i danske krigsartikler fra 1500- och 1600-tallet, TEMP Tidskrift for historie. Nr. 4, 20I2 (https://tidsskrift.dk/temp/issue/view/3478)
Rasmussen, Carsten Porskrog, Krigens følger for civilsamfundet Nordslesvig i 1600-tallet, TEMP Tidskrift for historie. Nr. 4, 20I2 (https://tidsskrift.dk/temp/issue/view/3478)
Zaini Bengtsson, Johan. De oäkta barnens rätt: föreställningar om sexualbrott, barn och arv i svensk medeltida lagstiftning, (i) Auður Magnúsdóttir & Hermanson, Lars (red.). Medeltidens genus: kvinnors och mäns roller inom kultur, rätt och samhälle : Norden och Europa ca 300-1500. Kriterium, 2016 (https://www.kriterium.se/site/books/e/10.21524/kriterium.1/)
Ytterligare kortare artiklar och underlag till gruppdiskussioner kan tillkomma enligt skriftliga anvisningar inom kursen.