Sök Stäng
Kursplan

Tillämpat hälsopedagogiskt arbete, 15 hp

Applied Health Education Work, 15 credits

Kurskod: HP2005

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-27 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Hälsopedagogik, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Hälsopedagogiskt program 180 hp.

Mål

Kursens mål är att studenten ska utveckla kunskaper om tillämpat hälsopedagogiskt arbete utifrån etiska aspekter och hållbar utveckling i relation till målgrupp och arena. Ytterligare mål i kursen är att studenten ska utveckla kunskaper gällande samtalsmetoder inom hälsoarbete.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • redogöra för centrala begrepp, strategier, metoder och teorier relevanta for tillämpat hälsoarbete
  • identifiera och beskriva begrepp relevanta för en specifik arena och målgrupp inom tillämpat hälsoarbete



Färdighet och förmåga

  • utveckla och presentera ett fiktivt hälsopedagogiskt verktyg som är användbart vid tillämpat hälsoarbete
  • tillämpa olika samtalsmetoder lämpliga vid hälsopedagogiskt arbete
  • söka och använda relevant vetenskaplig information från olika källor till att formulera en text i enlighet med akademisk formalia


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt reflektera över tillämpat hälsoarbete i relation till samband mellan hälsa, levnadsvanor och livsvillkor
  • reflektera över etik, jämlikhet och hållbar utveckling inom tillämpat hälsoarbete

Innehåll

I kursen behandlas begrepp, strategier, teorier och metoder som är tillämpliga inom hälsopedagogiskt arbete. Inom ramen för kursen behandlas även utveckling och planerad användning av ett hälsopedagogiskt verktyg och dess betydelse för en specifik arena och målgrupp samt aspekter inom etik och hållbar utveckling. Kursen innehåller även praktiska moment där studenten övar på och tillämpar olika teorier och metoder lämpliga vid hälsopedagogiskt arbete.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisning i kursen sker i form av föreläsningar, seminarier, workshops och via högskolans lärplattform.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras individuellt genom digital tentamen, i grupp genom en skriftlig rapport med individuella delar samt genom muntlig examination. Den skriftliga rapporten innehåller även muntliga delar. För att få VG på kursen krävs VG på båda examinationsmomenten: Digital tentamen (5 hp) och Skriftlig rapport (8 hp).

2401: Digital tentamen, 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2402: Skriftlig rapport, 8 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2403: Muntlig examination, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Bringsén, Åsa & Nilsson Lindström, Petra. Hälsopromotion i teori och praktik - olika arenor och målgrupper. Liber, 2019


Eriksson, Monica. Salutogenes - om hälsans ursprung. Från forskning till praktisk tillämpning. Liber, 2015 (valda delar)



Farbring, Carl Åke & Rollnick, Stephen. Ml for praktiker: stöd och vägledning for motiverande samtal. Natur och Kultur, 2015


Gjerde, Susann. Coaching: vad, varför, hur. 2. uppl. Studentlitteratur, 2012


Hofflander, Malin. Grundbok i eHälsa. Liber, 2020 (valda delar)


Korp, Peter. Vad är hälsopromotion? Studentlitteratur, 2016


Kreps, Gary L. The relevance of health literacy to mHealth. lnformation Services & Use. Vol 37 (2017) nr. 2, s.123-130.


Nutbeam, Don, and Adrian Bauman. Evaluation in a Nutshell: A Practical Guide to the Evaluation of Health Promotion Programs. McGraw-Hill Education, 2022


Pellmer Wramner, K., Wramner, B. & Wramner, H. Grundläggande folkhälsovetenskap. Liber, 2017 (valda delar)


Peng, Wei, Kanthawala, Shaheen, Yuan, Shupei & Ali Hussain, Syed. A qualitative study of user perceptions of mobile health apps. BMC Public Health. 16:1158 (2016)


UN. Globala målen. 2018. https://www.globalamalen.se


Ytterligare litteratur och vetenskapliga artiklar tillkommer



Referenslitteratur
Holm, Ivarsson, B. MI motiverande samtal. Praktiskhandbok för hälso- och sjukvård. Gothia Förlag, 2013/2016


Kostenius, Catrine., & Lindqvist, Anna-Karin. Hälsovägledning: från tanke till ord och handling. Studentlitteratur, 2006


Scriven, Angela. Ewles & Simnett. Hälsoarbete. Studentlitteratur, 2013


U.S. Department of Health and Human Services. National Cancer Institute. Theory at a glance. A guide for health promotion practic, 2005. Tillgänglig via Internet: https://cancercontrol.cancer.gov/sites/default/files/2020-06/theory.pdf