Sök Stäng
Kursplan

Organisation och ledarskap, 15 hp

Organization and Leadership, 15 credits

Kurskod: AB2017

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-27 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Arbetsvetenskap, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller 2b eller 2c, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i programmet Arbetsvetenskap, 180 hp.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska utveckla kunskaper om organisation och ledarskap. Utöver det ska studenten utveckla sin förmåga att kunna tillämpa organisations- och ledarskapsteorier samt teorier om grupprocesser. Målet är vidare att studenten ska tillägna sig en grundläggande förståelse för hur organisation, ledarskap samt organisationsförändringsarbete påverkar olika grupper. Studenten ska även utveckla ett reflekterande förhållningssätt kring organisationshälsa och organisationsförändringar.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:



Kunskap och förståelse

  • återge olika teorier och modeller för organisering och ledning av verksamheter
  • beskriva betydelsen av organisering och ledning för organisationers och gruppers och medarbetares utveckling och funktion med utgångspunkt i arbetsvetenskaplig forskning
  • återge på ett grundläggande sätt huvuddragen i ledarskap och organisationsförändring


Färdighet och förmåga

  • analysera och jämföra perspektiv för organisering och ledning av verksamheter och dess konsekvenser på individ-, grupp - och organisationsnivå
  • problematisera organisationers, ledarskapets och organisationsförändringars betydelse för kön och hälsa


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • problematisera chefers och ledares förutsättningar och konsekvenser av organisatoriska villkor samt diskutera konsekvenser av förändring i organisationer
  • reflektera över teoretiska och praktiska konsekvenser av olika typer av ledning och organisationer

Innehåll

I kursen behandlas teorier om organisationers uppbyggnad och moderna teorier och modeller för att organisera, leda och förändra verksamheter i relation till inkludering och exkludering. I kursen behandlas även ledarskapsteorier, - och modeller samt grupprocesser och olika perspektiv på organisation och ledarskap.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Kursens undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier samt via högskolans lärplattform.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras genom skriftlig individuell tentamen, skriftlig individuell inlämningsuppgift samt aktivt deltagande i obligatoriska seminarier.

2301: Individuell tentamen, 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2401: Skriftlig inlämningsuppgift, 3 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2303: Seminarium I, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2304: Seminarium II, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2501: Seminarium III, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2402: Seminarium IV, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2502: Seminarium V, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Abrahamsson, Lena. Gender and the modern organization, ten years after. Nordic Journal of Working Life Studies. Volym 4 (2015) nr. 4, s. 109- 136


Alvesson, Mats. & Spicer, , André. Dumhetsparadoxen : den funktionella dumhetens fördelar och fallgropar. Fri Tanke, 2019


Andersson, Thomas., Crevani, Lucia & Eriksson-Zetterquist Ulla. Chefskap, ledarskap och medarbetarskap. Studentlitteratur. Senaste upplagan.



Jacobsen, Dag I., & Thorsvik, Jan. Hur moderna organisationer fungerar. Studentlitteratur, 2021


Jönsson, Sten. Ledarskapsboken. Liber, 2015


Tyskbo, Daniel., & Styhre, Alexander (2022). Karma chameleon: Exploring the leadership complexities of middle managers in the public sector. International Public Management Journal. s. 1-22.


Wheelan, Susan A. Att skapa effektiva team: en handledning för ledare och medlemmar. Studentlitteratur, senaste upplagan


Ytterligare litteratur kan tillkomma.