Digital transformation, 7,5 hp
Digital Transformation, 7.5 credits
Kurskod: IK4064
Akademin för informationsteknologi
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Informatik, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)Behörighetskrav
Kursen Service design 7,5 hp. Undantag ges för kravet på svenska. Engelska 6.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i programmen Digital design och innovation 180 hp samt Affärssystemsprogrammet 180 hp. Kursen ges även som fristående kurs.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten når en breddad förståelse för digital transformation och dess kärnkoncept. Ett mål är att studenten utvecklar förmågan att applicera dessa koncept på relevanta och aktuella industrifall. Ett annat mål är att studenten kan kritiskt värdera lösningar och utmaningar för digital tranformation från olika perspektiv.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara och diskutera koncepten inom digital transformation och dess tillhörande möjligheter och utmaningar
- beskriva processen för disruptiv innovation och de kontextuella faktorer som påverkar detta
- förklara koncepten digitala plattformar och ekosystem, och ansatser för att hantera transformation
Färdighet och förmåga
- välja och tillämpa relevanta teorier, metoder och tekniker för digital transformation
- designa relevanta ansatser för att tackla utmaningar med digital transformation
- kommunicera potentiella ansatser för att hantera utmaningar med digital transformation
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- utvärdera projekt inom digital transformation med hjälp av relevanta kriterier
- kritiskt reflektera om den sociala, ekonomiska och organisatoriska hållbarheten av digital transformation
Innehåll
Kursen fokuserar på tre huvudsakliga teman inom paraplybegreppet digital transformation: 1. Disruptiv innovation; 2. Ekosystem och plattformar; 3. Hantering av transformation. Dessa teman är menade att bekanta studenterna med kärnproblemen som industrin står inför i hanteringen av digital transformation på ett hållbart sätt, genom att ta flera olika aspekter i åtanke. Kursen inkluderar ett grupprojekt som består av att designa en lösning för digital transformation för ett industrifall.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier och grupphandledning.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras med ett projekt som genomförs i grupp och presenteras muntligt vid ett seminarium, samt en individuell hemtentamen. För betyget godkänd (G) krävs G på båda examinationsuppgifterna. För betyget Väl godkänd (VG) krävs VG på hemtentamen.
2401: Projektarbete, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2402: Hemtentamen, 4,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Disruptiv innovation
Christensen, C., Raynor, M. E., & McDonald, R. Disruptive innovation. Brighton, MA, USA: Harvard Business Review, 2013.
Urbinati, A., Chiaroni, D., Chiesa, V., Franzò, S., & Frattini, F. An exploratory analysis on the contextual factors that influence disruptive innovation: The case of Uber. International Journal of Innovation and Technology Management. Vol 15 (2018) nr 3
Plattformar och ekosystem
Cusumano, Michael. A., Yoffie, David. B., & Gawer, Annabelle. The future of platforms. MIT Sloan Management Review (2020) s. 26-34.
Gawer, Annabelle., & Cusumano, Michael. A. Industry platforms and ecosystem innovation. Journal of product innovation management. Vol 31 (2014) nr 3, s. 417-433
Hantera transformation
Neeley, Tsedal., & Leonardi, Paul. Developing a Digital Mindset. Harvard Business Review. Vol 100 (2022) nr 5-6, s. 50-55
March, James. G. Exploration and exploitation in organizational learning. Organization science. Vol 2 (1991) nr 1, s. 71-87
O'Reilly III, Charles. A., & Tushman, Michael. L. Organizational ambidexterity: Past, present, and future. Academy of management Perspectives, Vol 27 (2013) nr 4, s. 324-338