Sök Stäng
Kursplan

Social hållbarhet - en teoretisk introduktion, 15 hp

Social Sustainability - a Theoretical Introduction, 15 credits

Kurskod: SO2018

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-12-03 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Sociologi, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i programmet Samhällsförändring och social hållbarhet, 180 hp.

Mål

Kursens mål är att studenten utvecklar grundläggande teoretiska och tillämpade kunskaper inom området hållbar utveckling med fokus på social hållbarhet. Målet är att studenten efter avslutad kurs ska ha kunskap om olika definitioner av hållbarhetsbegreppet och hur det behandlas i FN:s globala mål Agenda 2030. Målet är också att studenten utvecklar kunskaper om olika perspektiv på social hållbarhet, vilka processer som möjliggör respektive begränsar den sociala hållbarheten i samhället eller för specifika grupper och vilken roll och ansvar individen, grupper och samhället har för att stärka den sociala hållbarheten. Vidare hur de olika perspektiven kan tillämpas för att belysa konkreta frågor som berör arbetet med social hållbarhet. Dessutom ska studenten utveckla grundläggande kunskaper om välfärdssamhällets framväxt och förändring.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:



Kunskap och förståelse

  • redogöra för hållbar utveckling som en gemensam beteckning för ekologisk-, ekonomisk-, social och kulturell hållbarhet
  • redogöra för teorier och begrepp inom området social hållbarhet
  • redogöra för hur det svenska välfärdssystemet är utformat och organiserat samt redogöra för välfärdssamhällets historiska framväxt och förändring
  • redogöra för olika perspektiv på tillämpat arbete med social hållbarhet



Färdighet och förmåga

  • tillämpa teorier om hållbar utveckling för att studera samhällsförändringar
  • diskutera och tillämpa teorier om och perspektiv på social hållbarhet i relation till praktiskt arbete med sociala hållbarhetsfrågor



Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt analysera, värdera och jämföra olika teoretiska perspektiv som berör social hållbarhet och samhällsförändringar

Innehåll

Kursen behandlar hållbar utveckling, i betydelsen ekologisk, ekonomisk, kulturell och social hållbarhet, med betoning på social hållbarhet, och hur man kan förstå hållbarhetsfrågor på en internationell, nationell och regional nivå. Samhällsbetydelsen av den sociala hållbarhetens underområden; välfärd, rättvisa, jämlikhet, jämställdhet, deltagande och social sammanhållning behandlas likväl som processer som möjliggör eller försvårar uppnåendet av dem och hur detta påverkar olika grupper i samhället. Dessutom behandlas FN:s Agenda 2030. Kursen behandlar också olika perspektiv på och modeller för praktiskt arbete med social hållbarhet.

Kursen behandlar både perspektiv som har fokus på samhällets och välfärdens organisering så väl som på individer och grupper som aktörer för att stärka den sociala hållbarheten i samhället.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och grupparbete

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras genom skriftlig individuell salstentamen, skriftliga individuella hemtentamen samt seminarier och övningar med obligatoriskt deltagande.

2201: Skriftlig individuell salstentamen, 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2501: Seminarier och övningar , 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2502: Skriftlig individuell hemtentamen, 7 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Gulliksson, Håkan & Holmgren, Ulf. Hållbar utveckling – Livskvalitet, beteende och teknik. Studentlitteratur, 2021


Nussbaum, Martha. Creating Capabilities. The Human Development Approach. The
Belknapp Press, 2013.


Swärd, Hans (red). Den kantstötta välfärden. Studentlitteratur, 2017.


Ytterligare litteratur tillkommer