Skrivande och retorik, 7,5 hp
Writing and Rhetorics, 7.5 credits
Kurskod: SV2037
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-06 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i lärarprogram med inriktning mot ämneslärarexamen gymnasieskolan om 300 hp.
Mål
Kursens mål är att studenterna ska utveckla en grundläggande förståelse för texters uppbyggnad och för den egna läs- och skrivförmågan av sakprosatexter, liksom en utvecklad förståelse för språkriktighetsnormers roll i standardspråket och skolan. Dessutom ska studenten utveckla en förmåga att hålla retoriskt medvetna muntliga framföranden, med särskilt fokus på gymnasieskolan som muntlig arena. Studenten ska också utveckla förmåga att ge och ta emot saklig respons.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för principerna bakom nutida svensk språkriktighet
- redogöra för grundläggande textanalytiska begrepp
- identifiera och beskriva grundläggande drag i akademiskt språkbruk och textkomposition
- redogöra för olika aspekter av skrivande och skrivutveckling i förhållande till skolans svenskämne
- redogöra för retorikens teoribildning och det muntliga framförandets och lyssnandets plats i svenskundervisningen
Färdighet och förmåga
- skriva språkligt och textuellt väl fungerande sakprosatexter som är anpassade efter syfte och sammanhang
- producera egna muntliga framföranden på svenska efter genrespecifika krav och aktuell kommunikationssituation
- tillämpa digitala verktyg som retoriska och didaktiska hjälpmedel
- formulera saklig och konstruktiv respons på andras muntliga presentationer och skrivna texter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över språkriktighet och språkvård i förhållande till elevers skrivutveckling
- reflektera över det egna behovet av fortsatt utveckling av det egna skrivandet och förmågan till kritisk läsning
Innehåll
I kursen tränar studenten sin förmåga att uttrycka sig effektivt i tal och skrift, med fokus på akademiska texter och muntliga framföranden med anknytning till skolans svenskämne. Studenten producerar själv en rad texter som diskuteras i seminarieform, varigenom ett processinriktat arbetssätt sätts i fokus och studenten övas i att ge och ta emot saklig textrespons. I flera muntliga anföranden tillämpar studenten den klassiska retorikens medel för att övertyga, samt dess principer för form och innehåll. Språkriktighet, skrivregler och principer för textuppbyggnad behandlas både teoretiskt och i samband med de skriftliga och muntliga uppgifterna.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och övningsmoment.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom individuella löpande skriftliga och muntliga uppgifter, samt genom seminarier.
För att få betyget Väl Godkänd på hela 7,5-poängskursen krävs betyget Väl godkänd på såväl de skriftliga som de muntliga uppgifterna.
2501: Skriftliga uppgifter, 3,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2502: Muntliga uppgifter, 2,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2503: Seminarier, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Ask, Sofia. Språkämnet svenska: ämnesdidaktik för svensklärare,(Kap. 4 och 5). Studentlitteratur, 2012 (återkommer från en tidigare kurs)
Bylin, Maria & Melander, Björn (red). Språkrådet rekommenderar: perspektiv, metoder och avvägningar i språkriktighetsfrågor. Språkrådet, Institutet för språk och folkminnen, Stockholm, 2023. (tillgänglig online via https://www.isof.se)
Dysthe, Olga, Hertzberg, Frøydis & Løkensgard Hoel, Torlaug. Skriva för att lära. Studentlitteratur, 2011 (kap. 9)
Karlsson, Ola (red). Språkrådets snabba skrivregler: i skolan och på jobbet. Insitutet för språk och folkminnen, Uppsala, 2024 (tillgänglig online https://www.isof.se)
Kellogg, Ronald T. Training writing skills: A cognitive developmental perspective. Journal of Writing Research, 1(1), 2008. 1-26.
Olsson-Jers, Cecilia. Klassrummet som muntlig arena. Att bygga och etablera ethos. Malmö Studies in Educational Sciences No. 51, 2010. (kap. 5-9)
Palmer, Anne. Att bedöma det muntliga. Utvärdering av ett delprov i gymnasieskolans nationella kursprov. Svenska B FUMS Rapport nr 227, 2010
Strömqvist, Siv. Skrivboken. Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. (Läses enligt anvisning). Gleerups, 2023
Ytterligare texter kan tillkomma enligt skriftliga anvisningar inom kursen.
Referenslitteratur
Språkrådet. Svenska skrivregler. Liber, 2017 (eller senaste upplagan)
Svenska Akademiens ordböcker: www.svenska.se