Lek, estetik, kreativitet och rörelse, 15 hp
Play, Aesthetics, Creativity and Movement, 15 credits
Kurskod: UV4034
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-25 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)Behörighetskrav
Kurserna Barndomens villkor och estetiska uttryck 10 hp, Förskolan och samhällsuppdraget 10 hp, Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för förskollärare 10 hp.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Förskollärarutbildningen, 210 hp. Kursen utgör en del inom det förskolepedagogiska området om 120 hp.
Mål
Kursens mål är att studenten med utgångspunkt i olika teorier och perspektiv ska utveckla grundläggande kunskaper om lek och lekfullhet. Målet är även att studenten i grupp ska utveckla sin förmåga att iscensätta och möjliggöra lek via olika estetiska uttryck, inbegripet en utökad förtrogenhet med digital teknik som ett pedagogiskt verktyg. I kursen riktas särskilt fokus mot aspekter som estetik, kreativitet, fantasi och rörelse. Genom estetiska arbetsformer ska studenten utveckla sin lekfullhet i form av kreativa förmågor och färdigheter samt vidare utveckla ett normkritiskt förhållningssätt i relation till lek, barnsyn, delaktighet och inkludering. Studenten ska utveckla förmåga att kritiskt granska normer om barn och lek samt sätta dessa i relation till barnperspektiv, barns perspektiv och barnrättsperspektiv.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- identifiera och särskilja mellan perspektiv, teorier och begrepp med relevans för förståelsen av lek och lekfullhet
- redogöra för kreativa och estetiska aspekter av både digitala och fysiska gestaltningar av lekens villkor och miljöer
- redogöra för den sociala lekens grundförutsättningar i relation till barns generella och specifika behov, kompetenser och utmaningar i förskolan
- beskriva betydelsen av och skillnaderna mellan olika begrepp för rörelse (såsom fysisk aktivitet, motorik, förflyttning, mobilitet, funktionalitet etc.)
- använda sina kunskaper om lek, estetik, kreativitet och rörelse för att reflektera över spänningsfältet mellan barnperspektiv, barns perspektiv och barnrättsperspektivet
Färdighet och förmåga
- i grupp planera för att iscensätta en digital lekmiljö med utgångspunkt i adekvata teorier och barns perspektiv
- använda estetiska uttryck, kreativitet och lekfullhet för att möjliggöra för samt stimulera enskilda barns och barngruppers lek och lekande
- på ett konstruktivt och målinriktat sätt delta i samt samarbeta med andra under estetiska workshoppar
- applicera teorier om lek inom ramen för estetiska gestaltningar, inbegripet digitala uttrycksformer
- i grupp iscensätta ett estetiskt projekt för barn i förskolan med utgångspunkt i teorier om lek och estetik
- analysera, värdera och diskutera arbetssätt som möjliggör inkludering och delaktighet i social lek utifrån barns styrkor och utmaningar
- på ett adekvat sätt kommunicera i enlighet med akademiska normer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera över och problematisera enskilda barns och barngruppens lek i förhållande till förutsättningar i förskolans sociala, relationella och fysiska miljö
- värdera rörelse utifrån begreppets olika innebörder som pedagogiskt inslag i förskoleverksamhet
Innehåll
Under hela kursen omsätts teori till praktik genom fysiska gestaltningar och digitala produktioner med fokus på att använda kroppen och rummet för lek och lekfulla aktiviteter. Under kursens första halva fördjupar sig studenten i perspektiv på lek, lekfullhet och rörelse. Temat för denna halva är lek och rörelse med inslag av estetik och kreativitet utifrån ett digitalt perspektiv. Såväl de universella som kontextuella aspekterna av lek fokuseras liksom lekens kulturella, estetiska och kreativa dimensioner.
Under kursens andra halva studeras sociala aspekter av lek med tyngdpunkt på estetik och kreativitet. Därtill diskuteras lekens sociala, delaktighets- och normkritiska dimensioner med ett särskilt fokus på relation mellan lek och barnsyn. Under kursens andra halva genomförs flera estetiska workshoppar i vilka studenten förvärvar praktiska färdigheter inom olika estetiska uttrycksformer såsom exempelvis rytm, drama, musik, dans och ateljé-skapande. Ett spår som går genom hela kursen är kopplat till dans genom studier av denna estetiska uttrycksforms centrala motoriska aspekter och hur dessa kan iscensättas i undervisning i förskola.
Kursen innehåller verksamhetsintegrerade dagar (VI-dagar).
Syftet med VI-dagar är att integrera kursens innehåll med verksamheten på övningsförskolan.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, övningar, fältstudier och i form av verksamhetsintegrerade dagar vid en övningsförskola.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom individuell digital salstenamen, digital produktion, muntlig examination, gestaltande grupprojekt samt rörelsereflektion. Seminarier och workshoppar som är obligatoriska genererar underlag för bedömning till kursens examinationer.
För betyg (G) på hel kurs krävs minst betyget G på alla kursens examinationsmoment. För betyg väl godkänd (VG) på hel kurs krävs minst G på alla moment samt VG på digital individuell salstentaman och digital produktion.
VI-dagarna är obligatoriska och genererar underlag för bedömning till kursens examinationer.
2101: Digital individuell salstentamen, 4,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2401: Gestaltande grupprojekt, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2403: Digital produktion, 3 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2404: Muntlig examination, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2405: Rörelsereflektion, 1,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Burman, Anders. (red.). Konst och lärande: essäer om estetiska lärprocesser. Södertörns högskola, 2014 (Valda delar). https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:718031/FULLTEXT01.pdf
Heggstad, Kari M. 7 vägar till drama: grundbok i dramapedagogik för förskollärare och lärare. (1. uppl.), Studentlitteratur, 2014
Jonasson, Kalle, Lagergren, Anniqa. & Stenberg, Johnny. Närmiljö som lärmiljö - digitala fysiska aktiviteter i förskolan. I Nilsson, Pernilla. (red.) Framtidens Digitala Lärande i Skolan - Ett unikt samverkansprojekt. s. 93-137, Högskolan i Halmstad, 2021 (Tillgänglig på internet)
Lagergren, Anniqa. & Jonasson, Kalle. Barns berättelser i rörelse och förflyttning: Actionkameror i förskolans undervisning. Utbildning och Lärande. Vol. 17, nr 4 (2024) s. 68-86. (Tillgänglig på internet)
Osnes, Heid., Skaug, Hilde N. & Eid Kareby, Karen M. Kropp, rörelse och hälsa i förskolan. Studentlitteratur, 2012
Pramling, Niklas & Wallerstedt, Cecilia. Lekresponsiv undervisning – ett undervisningsbegrepp och en didaktik i förskolan. Forskning om undervisning och lärande, vol. 7 (2019) 1
Sicart, Miguel. Play matters. The MIT Press, 2017
Theorell, Ebba. Kraft, form, transformationer : Om kinestetisk musikalitet och kroppsvärldande i pojkars krigslek. [Dissertation] Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Stockholms universitet, 2021(Tillgänglig på internet)
Tullgren, Charlotte. Den välreglerade friheten: att konstruera det lekande barnet. (Diss). Lunds universitet, 2004 https://lucris.lub.lu.se/ws/files/4592639/1693282.pdf
Tuvhav Gullberg, Eva. Estetiken i praktiken: vad? varför? hur? Natur & Kultur, 2021 (delar, används även inom andra kurser på programmet)
Wahl, Thomas. Motorikens retorik. Kroppsobservationer, översättningar och faktakonstruktioner: en diskursanalys. (Diss.). Acta Universitatis Upsaliensis, 2006
Öhman, Margareta. När leken inte fungerar. Gothia kompetens, 2023
Øksnes, Maria. Lekens flertydlighet. Om barns lek i en institutionaliserad barndom. Liber, 2011
Ytterligare korta artiklar kan tillkomma enligt lärares anvisningar inom kursen.