Sök Stäng
Kursplan

Affärsmodellsinnovation, 7,5 hp

Business Model Innovation, 7.5 credits

Kurskod: IN8031

Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Nivå: Avancerad nivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Industriell organisation, Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (A1N)

Behörighetskrav

Teknologie kandidatexamen, högskoleingenjörsexamen eller motsvarande. 15 hp inom industriell organisation. Engelska 6.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Masterprogram Industriell organisation och innovation. Kursen ges som fristående kurs.

Mål

Målet med denna kurs är att studenten ska utveckla förståelse för innovationens dynamik, från idéskapande till introduktion på marknaden. Vidare är kursens mål att studenten utvecklar kunskap om affärsmodellsinnovationens roll, dess ekonomiska-, miljömässiga- och sociala effekter.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • förklara betydelsen av nya affärsmodeller och deras komponenter för frambringandet av innovation och introduktion på marknaden 

Färdighet och förmåga

  • demonstrera förmågan att tillämpa aktuell forskning inom området affärsmodeller
  • använda olika affärsmodellsverktyg för att designa nya affärsmodeller
  • delta aktivt i workshoppar med olika aktörer för att samla in relevant data för analys och design av nya affärsmodeller

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över hur affärsmodellernas utformning påverkar ekonomiska, miljömässiga, sociala och etiska aspekter

  • reflektera över förhållandet och samspelet mellan affärsmodellforskning och hållbar utveckling samt människors ansvar för hur denna vetenskapliga forskning används

Innehåll

Kursens fokus ligger på att utforska dynamiken i innovationer för att bli en framgångsrik produkt eller tjänst och affärsmodellens roll i processen. Det primära innehållet i kursen är att granska litteraturen inom området affärsmodellinnovation samt att tillämpa olika affärsmodellmetoder på olika fall. I synnerhet kommer studenterna att få möjlighet att utveckla nya affärsmodeller för företag utifrån ett vinstnormerande och/eller hållbarhetsfokuserat perspektiv. Dessutom kommer kursen att utforska rollen av nya affärsmodeller för att ta itu med de stora utmaningarna och förverkligandet av FN:s hållbara mål.

Kursen innehåller 3 delar:

>>Genomgång av litteratur inom området Business Model Innovation.

>>Applicera affärsmodellsansatser och verktyg på olika företagsfall.

>>Utveckla nya affärsmodeller för företag ur ett vinstnormativt och/eller ett hållbarhetsfokuserat perspektiv.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på engelska.

Undervisning

Kursen undervisas genom föreläsningar, seminarier och workshops.

Samarbete med affärslivet är en del av kursen när det är möjligt.

Betygsskala

Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)

Examinationsformer

Kursen examineras genom aktivt deltagande i grupp i litteraturseminarie och en skriftlig slutrapport med muntlig presentation av ett kursprojekt samt individuellt quiz.

2501: Litteraturseminarium, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2502: Quiz, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2503: Kursprojekt, 4,5 hp
Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Osterwalder, Alexander & Pigneur, Yves. Business Model Generation. John Wiley Sons Inc, senaste upplagan


Gassman, Oliver., Frankenberg, Karolin., Choudury, Michaela & Csik, Michaela. Business Model Navigator. Pearson Education Limited, senaste upplagan


I övrigt tillkommer litteratur och artiklar som studenten själv ska söka upp för att kunna genomföra uppgifterna i kursen.