Sök Stäng
Kursplan

Skandinavisk historia, 7,5 hp

Scandinavian History, 7.5 credits

Kurskod: HI2010

Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet (med undantag för kravet på svenska) + Engelska 6.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ges som fristående kurs.

Mål

Kursens mål är att studenten ska tillägna sig kunskaper om politiska, sociala, ekonomiska och kulturella processer och händelser som präglat de skandinaviska samhällena från 1500 till samtid. Syftet är att främja förståelse genom att lyfta fram och problematisera processer och händelser som belyser kontinuitet och förändring i samhälle och kultur med avsikt att urskilja olika nationella utvecklingslinjer.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • översiktligt redogöra för skandinavisk historia och samhällsutveckling från 1500 till samtid
  • översiktligt redogöra för likartade och divergerande politiska, sociala, ekonomiska och kulturella processer och händelser som präglat de skandinaviska samhällena från 1500 till samtid


Färdighet och förmåga

  • översiktligt diskutera och förklara samband mellan politiska, sociala, ekonomiska och kulturella processer och händelser som präglat de skandinaviska samhällena


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • översiktligt jämföra, diskutera och reflektera över likheter och skillnader mellan de nordiska länderna utveckling i fråga om viktiga politiska, sociala, ekonomiska och kulturella processer, förlopp och händelser
  • översiktligt relatera och reflektera över skandinavisk historia, kultur- och samhällsutveckling i relation till studentens egna samhälleliga och kulturella referensramar

Innehåll

Kursen fokuserar på samhällsutveckling och framväxten av statsbildningar i Skandinavien från 1500 till samtid. Speciellt betydelsefulla sociala, ekonomiska och kulturella kontinuiteter och förändringar såsom språkets roll, amerikaemigrationen, industrialiseringens konsekvenser, den moderna välfärdsstatens framväxt, förändrade genusrelationer och dagens mångkulturalism uppmärksammas liksom nations- och imperiebyggandet och interskandinaviska relationer i ett övergripande europeiskt sammanhang.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på engelska.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminariediskussioner och exkursioner.

Betygsskala

Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)

Examinationsformer

Kursen examineras kontinuerligt via tre skriftliga deltentamina.

2501: Skriftlig deltentamen I, 2,5 hp
Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)

2502: Skriftlig deltentamen II, 2,5 hp
Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)

2503: Skriftlig deltentamen III, 2,5 hp
Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Barton, Arnold. H. "Finland and Norway, 1808-1917. A comparative perspective." Scandinavian Journal of History Vol. 31, (2006), No. 3/4, pp. 221-236


Hallenberg, Mats., Holm, Johan & Johansson, Dan: "Organization, Legitimation, Participation. State formation as a dynamic process - the Swedish example, c. 1523-1680". Scandinavian Journal of History 3 (2008): 3-4, pp. 247-268


Hilson, Mary, The Nordic Model - Scandinavia since 1945. London 2008.


Hylland Eriksen, Thomas, "1mages of the neighbor. Reciprocal national stereotypes in Scandinavia" (1997) (artikel som görs tillgänglig via lärplattform)


Nordstrom, Byron J. Scandinavia since 1500. Minneapolis 2000.


Stråth, Bo, "1ntroduction" , in The Cultural Constructionof Norden Sörensen, Ö. & Stråth, B. (eds.). Stockholm 1997. pp 26-41 (Part of Chapter)


Tägil, Sven, "Ethnic and national minorities in the Nordic nation-buildning process: theoretical and conceptual premises", in Ethnicity and Nation Building in the Nordic World, Tägil, Sven (ed.). London 1995


Kurslitteraturen kompletteras med artiklar och arbetsmaterial efter lärares anvisningar