Sök Stäng
Kursplan

Examensarbete i omvårdnad, 15 hp

Nursing - Thesis, 15 credits

Kurskod: OM6023

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-15 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Omvårdnad, Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen. (G2E)

Behörighetskrav

Omvårdnadens grunder: människa, hälsa, samhälle och omvårdnad 15 hp, Anatomi och fysiologi som stöd för omvårdnad 15 hp, Hälsoprocesser i omvårdnad 7,5 hp, Omvårdnad och farmakologi inklusive VFU 15 hp, Omvårdnad - vetenskaplig teori och metod I 7,5 hp, Specifika ohälsotillstånd i ett livscykelperspektiv 15 hp, Omvårdnad vid hälsa och ohälsa i ett livscykelperspektiv 15 hp.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Sjuksköterskeprogrammet, 180 hp.

Mål

Kursens mål är att studenten utvecklar fördjupade kunskaper inom omvårdnad och under handledning genomför, presenterar och försvarar ett omvårdnadsvetenskapligt fördjupningsarbete samt granskar och opponerar på ett motsvarande fördjupningsarbete. Målet är också att studenten med stöd i vetenskapliga teorier och metoder tränar kritiskt tänkande och tillämpar ett vetenskapligt arbetssätt vid genomförandet av ett vetenskapligt arbete.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • identifiera och redogöra för begrepp, teorier och forskningsfrågor tillämpliga för utveckling av ett vetenskapligt förhållningssätt som sjuksköterska
  • diskutera omvårdnadens vetenskapliga grund och adekvata vetenskapliga metoder


Färdighet och förmåga

  • självständigt planera, organisera och genomföra en avgränsad, vetenskaplig studie inom givna tidsramar adekvat för aktuella problem inom omvårdnad och där visa förmåga att kritiskt granska och använda evidensbaserad kunskap
  • diskutera vetenskapligt arbete på ett kritiskt analyserande, bekräftande och konstruktivt sätt
  • kommunicera aktuella forskningsresultat och belysa hur dessa kan komma till praktisk användning


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • med ett reflekterande förhållningssätt granska egna och andras examensarbeten utifrån såväl ett omvårdnads- och samhällsperspektiv som från ett forskningsmetodologiskt och etiskt perspektiv
  • diskutera aktuell forskning och klinisk relevans i relation till det vetenskapliga arbetet
  • identifiera behovet av ytterligare kunskap för att utveckla den egna kompetensen

Innehåll

Kursen innebär att studenten självständigt och under handledning genomför ett omvårdnadsvetenskapligt arbete genom att använda teori- och metodkunskaper tillämpbara på sjuksköterskans utbildning, yrke och arbete. Genom opponent- och respondentskap tränar sig studenten i kritisk granskning av annans vetenskapliga process och produkt samt försvar av eget dokumenterat vetenskapligt arbete.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Kursens undervisning sker i form av föreläsningar och handledning.

Betygsskala

Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Examinationsformer

Kursen examineras genom seminarium med opponent- och respondentskap med obligatoriskt deltagande samt skriftligt vetenskapligt arbete i grupp. Om studenten får betyget underkänd på det vetenskapliga arbetet så har studenten rätt till ytterligare fyra examinationstillfällen.


Handledning av examensarbete ges under kursens gång och i den omfattning som respektive akademi har bestämt. Har studenten behov av ytterligare handledning efter kursens slut, kan akademichef besluta om ytterligare handledningstid under ett år. Därefter ska studenten ges betyg på examensarbetet oavsett om arbetet är avslutat eller ej.

2001: Omvårdnad vetenskapligt arbete, opponent- och respondentskap, 15 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Övriga föreskrifter

Om studenter och/eller handledare framför synpunkter om att examensarbetet inte genomförs med likvärdig arbetsinsats kan examinator för kursen i samråd med handledare i undantagsfall besluta att delar av uppsatsen skrivs individuellt.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Utöver nedanstående litteratur tillkommer ytterligare litteratur i relation till valt fördjupningsområde och i samråd med lärarna i kursen.


*Friberg, Febe. Dags för uppsats:vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Studentlitteratur, 2022


*Henricson, Maria. Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur, 2017


Popenoe,R., Langius-Eklöf, A., Stenwall, E., & Jervaeus, A. (2021). A practical guide to data analysis in general literature reviews. Nordic Journal of Nursing Research, 41(4), 175–186. https://
doi.org/10.1177/2057158521991949


*Förekommer i andra kurser.