Förskolan och samhällsuppdraget, 10 hp
Pre-School and Society, 10 credits
Kurskod: UV2038
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska 6, Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i förskollärarutbildningen, 210 hp. Kursen utgör en del inom utbildningsvetenskaplig kärna om 60 hp och innehåller verksamhetsintegrerade dagar.
Mål
Kursens mål är att studenten ska utveckla grundläggande vetenskapliga kunskaper om och förståelse för förskolans samhällsuppdrag, förskolläraryrket, och aktuella styrdokument som reglerar yrket, verksamheten samt barns rättigheter och livsvillkor. Vidare är målet att studenten kunna redogöra för relationen mellan politisk styrning, förskolans, och till viss del grundskolans, organisation, värdegrund och barns villkor för deltagande, med förankring i aktuella samhällsfrågor och aktuell forskning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- på ett övergripande sätt redogöra för den juridiska regleringen av förskolans och, i viss mån, grundskolans utbildning och verksamhet
- redogöra för och diskutera förskollärares ansvar för alla barns trygghet och delaktighet i förskolan inbegripet förskolans värdegrund, mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar, med särskilt fokus på jämställdhet och mångfald
- på ett övergripande sätt redogöra för och diskutera den politiska styrningens betydelse för förskolans framväxt
Färdighet och förmåga
- på ett adekvat sätt kommunicera muntligt och skriftligt i enlighet med akademiska normer
- självständigt formulera och besvara frågeställningar som rör förskolans samhällsuppdrag
- diskutera strategier som verkar för barns rätt och förebyggande av alla typer av diskriminering och kränkande behandling
- utifrån givna ramar kommunicera några aspekter av förskolans samhällsuppdrag med stöd av digital ljudproduktion
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- i samarbete med andra och med stöd av digitala verktyg kritiskt granska och kommunicera såväl förskolans demokratiska uppdrag som aktuella styrdokument
- kritiskt granska barns livsvillkor med utgångspunkt i social och ekonomisk hållbar utveckling
- mot bakgrund av kunskaper om barns olika sociala och ekonomiska villkor, problematisera betydelsen av samverkan mellan förskolan och hemmet
Innehåll
Kursen behandlar barns livsvillkor och förskolans samhällsuppdrag utifrån demokratibegreppet och barns rättigheter. I kursen fokuseras förskolans uppdrag, lagar och styrdokument, med särskilt fokus på etik, ansvar och sekretess, ur ett samhällsperspektiv samt i relation till demokrati, värdegrund, mångfald och jämställdhet, både historiskt och samtida. Vidare diskuteras förskollärarens professionella och juridiska ansvar. Studenten ska skapa en digital ljudproduktion i syfte att kommunicera valda aspekter av förskolans samhällsuppdrag. Kursen innehåller verksamhetsintegrerade dagar (VI-dagar). Syftet med VI-dagar är att integrera kursens innehåll med verksamheten på övningsförskolan.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och i form av verksamhetsintegrerade dagar vid en övningsförskola.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom individuell skriftlig hemtentamen och muntlig gruppuppgift (audiellt berättande).
Seminarier, VI-dagar och workshoppar är obligatoriska och genererar underlag för bedömning till kursens examinationer.
För godkänt på hela kursen krävs godkänt på samtliga moment. För att få väl godkänd (VG) på hela kursen krävs VG på individuell hemtenta, samt G på gruppuppgift.
2001: Individuell skriftlig hemtentamen, 6 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2002: Muntlig gruppuppgift, 4 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Backman, Jarl. Rapporter och uppsatser. Studentlitteratur, 2016
Davidsson, Fanny. Lekande rätt: En förskola för barnets rättigheter. Studentlitteratur, 2020 (Urval enligt anvisning, används även i andra kurser i utbildningen)
Eidevald, Christian. Förskolan - en trygg plats for barn och pedagoger? Sexuella övergrepp och förebyggande arbete. Gleerups, 2016
Korpi, Barbara Martin. Förskolan i politiken: om intentioner och beslut bakom den svenska forskolans framväxt Sverige. Utbildningsdepartementet, 2015 (Tillhandahålls via högskolans lärplattform.)
Lunneblad, Johannes. Den mångkulturella förskolan: motsägelse och möjlighet. Studentlitteratur, 2018
Marmot, Michael. Statussyndromet: hur var sociala position påverkar hälsan och livslängden. Natur och kultur, 2006
Olivestam, Carl E. & Thorsen, Håkan. Värdegrund i förskola - skola - fritidshem, 2022 (Används även i andra kurser i utbildningen)
Roslund, Helene. Förskolan - uppdrag och juridik. Studentlitteratur, 2020
Skolverket. Läroplan för förskolan Lpfo I8, 2018
Zimmerman, Fredrik. Klass, etnicitet och kön - En introduktion för lärare. Studentlitteratur, 2021
Övriga läromedel
Ytterligare litteratur, artiklar, lagtext och förordningar tillkommer enligt anvisningar inom kursen.