Social hållbarhet i offentlig praktik, 15 hp
Social Sustainability in Public Practice, 15 credits
Kurskod: SO2016
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-12-03 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Sociologi, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i programmet Samhällsförändring och social hållbarhet 180 högskolepoäng.
Mål
Kursens mål är att studenten förvärvar kunskaper om hur praktiskt arbete med social hållbarhet bedrivs av olika aktörer inom inom offentlig förvaltning utifrån olika perspektiv, metoder och förutsättningar. Målet är att studenten genomför ett tillämpat projekt i form av en mindre utredande studie av arbete med social hållbarhet inom offentlig förvaltning som redovisas skriftligt och muntligt. Som förberedelse för det tillämpade projektet utvecklar studenten grundläggande kunskaper om välfärdssamhällets framväxt och förändring och de olika delar välfärden omfattar, hur offentlig förvaltning arbetar med att styra, organisera och administrera välfärden och hur arbetet med social hållbarhet bedrivs i kommunal verksamhet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva och förstå hur kommuner arbetar med socialt hållbar utveckling
- redogöra för och förstå grundläggande principer i det svenska politiska systemet, den offentliga förvaltningen och demokratin i Sverige
- beskriva hur det svenska välfärdssystemet är utformat och organiserat samt redogöra för välfärdssamhällets historiska framväxt och förändring
Färdighet och förmåga
- planera, genomföra och skriftligt och muntligt rapportera självständiga studier av arbete med social hållbarhet i offentlig förvaltning och genomföra analyser av insamlade data
- tillämpa kunskaper om grundläggande principer gällande svensk politik och offentlig förvaltning
- tillämpa teorier om välfärd i praktiskt arbete med social hållbarhet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera relevansen av genomförda projekt i grupp i förhållande till samhällsvetenskaplig kunskap om social hållbarhet samt göra etiska överväganden
- samla in och kritiskt granska material som berör grundläggande principer i svensk politik och offentlig förvaltning samt välfärdssamhällets utveckling
Innehåll
Kursen behandlar hur offentlig förvaltning på olika nivåer operationaliserar målen i FN:s Agenda 2030 och bedriver och dokumenterar strategiskt arbete med social hållbarhet med utgångspunkt i relevant information och data. Det sker genom att studenterna i grupp genomför en självständig undersökning av kommuners arbete med social hållbarhet inom offentlig förvaltning i relation till olika delområden som rapporteras muntligt och skriftligt. Som förberedelse för undersökningen behandlar kursen grundläggande kunskaper om svensk politik, offentlig förvaltning och organiseringen av välfärdssamhället. I kursen behandlas relationen mellan politik och förvaltning, grundläggande principer i det svenska politiska systemet och den offentliga förvaltningen samt relationen mellan olika politiska och administrativa nivåer. Vidare behandlas välfärdssamhällets historiska framväxt och de områden välfärden omfattar så som ekonomi, bostadsmarknad, sjukvård, omsorg, utbildning och jämställdhet samt hur välfärden förändrats över tid och de olika problem som är förenade med att upprätthålla god välfärd för samhällets medborgare.
Undervisningsspråk
Undervisning
Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och självständigt grupparbete under handledning samt muntlig och skriftlig redovisning.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom individuell salstentamen, skriftlig rapport i grupp, muntlig redovisning av projekt samt seminarier med obligatoriskt deltagande.
2501: Seminarier, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2502: Individuell salstentamen, 7 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2203: Skriftlig rapport i grupp, 6 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2204: Muntlig redovisning av projekt, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Alirani, Gertrud., Girtili, Nygren, Katarina., Lidén, Gustav., Montin, Stig & Nyhlén, Jon. Lokalt beslutfattande. Studentlitteratur 2022
Dahlström, Carl., Ahlbäck, Öberg, Shirin., Broms, Rasmus., Falkenström, Erica & Hertting, Nils (red.) Politik som organisation. Förvaltningspolitikens grundproblem. Studentlitteratur, 2023.
Melke, Anna, Petra Svensson och Sara Svensson. Vår offentliga förvaltning. Samverkan i välfärdspolitiken. Tredje upplagan. Gleerup. 2024
Ytterligare artiklar kan tillkomma.