Den tekniska förändringens villkor och konsekvenser, 7,5 hp
The Conditions and Consequences of Technological Change, 7.5 credits
Kurskod: AB4005
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-27 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Arbetsvetenskap, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)Behörighetskrav
30 hp arbetsvetenskap.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i programmet Arbetsvetenskap, 180 hp.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska utveckla kunskaper om sambanden mellan den tekniska utvecklingen och hur dess processer påverkar det samtida arbetslivets och arbetsmarknadens funktionssätt. Vidare ska studenten utveckla sin förståelse för och färdigheter i att kunna diskutera hållbarhet i arbetslivet i relation till teknisk utveckling och hur olika grupper påverkas därav.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva den tekniska utvecklingens roll i arbetslivet och dess förändring
- redogöra för hur teknisk utveckling hänger samman med arbetslivets historiska och samtida förändringsprocesser
- beskriva hur teknisk förändring påverkar arbete och professioner
Färdighet och förmåga
- producera och presentera skriftliga dokument som uppfyller grundläggande krav på akademiskt skrivande samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar
- muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera kritiska frågor om teknisk utveckling och dess påverkan på individer och grupper
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt analysera den tekniska utvecklingen i arbetslivet och dess betydelse för individer och organisationer
- värdera och reflektera över sambandet mellan tekniska hjälpmedel och hållbarhet
- problematisera teknologisk utveckling ur genus- och klassperspektiv
Innehåll
Kursen innehåller en fördjupning i relation till teknisk utveckling och hur den påverkar arbetet på individ- och organisationsnivå. Med utgångspunkt i en historisk förståelse för hur teknisk-ekonomiska paradigm påverkar arbetsorganisation diskuteras teknikens roll ur ett hållbarhetsperspektiv med fokus på individ, organisation och samhälle. Ett fördjupat fokus läggs vid hur tekniska förändringsprocesser och faktorer påverkar arbetslivet ur genus- och klassperspektiv.
Undervisningsspråk
Undervisning
Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och via högskolans lärplattform.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen, ett seminarium med muntlig framställning i grupp och ett seminarium med skriftlig inlämningsuppgift i grupp.
2401: Skriftlig tentamen, 4,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2402: Seminarium - muntlig gruppuppgift, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2403: Seminarium - skriftlig gruppuppgift, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Gulliksson, Håkan & Holmgren, Ulf. Livskvalitet, beteende och teknik. Studentlitteratur, 2021
Perez, Carlota. Technological Revolutions and Financial Capital. The Dynamics of Bubble and Golden Ages. Elgar 2003
Ytterligare litteratur i form av artiklar tillkommer.