Designstudio II, 7,5 hp
Design Studio II, 7.5 credits
Kurskod: IK4063
Akademin för informationsteknologi
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Informatik, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)Behörighetskrav
Kursen Designstudio I 7,5 hp. Undantag ges för kravet på svenska. Engelska 6.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Digital design och innovation 180 hp. Kursen ges även som fristående kurs.
Mål
Kursens mål är att studenterna fördjupar sina kunskaper om, och färdigheter i, att genomföra ett designorienterat projekt. Studenterna arbetar i projektgrupper där de utvecklar sin förmåga att planera, genomföra och värdera ett komplett projekt från förstudie, konceptgenerering, skissande och prototypande till implementation och utvärdering inom kursens givna tidsram. Ett annat mål med kursen är att studenterna ska utveckla sin värderingsförmåga av design som artefakt och process i allmänhet och digital design i synnerhet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för de olika stegen i en designprocess
- redogöra för hur designartefakten passar med beröringspunkter inom ett existerande ekosystem av tjänster
Färdighet och förmåga
- planera och praktiskt genomföra ett användningsstudie- och designdrivet utvecklingsprojekt utifrån givna ramar
- kommunicera designidéer effektivt genom val av form och innehåll
- tillämpa teorier, modeller, metoder, verktyg och principer för att hantera designkomplexitet i designprojekt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera och kritiskt reflektera över designkompetens kopplat till en professionell designpraktik
- värdera och argumentera för och emot designbeslut kontinuerligt under en designprocess
- reflektera kring olika delar av upplevelsen inom projektets ramar
Innehåll
Kursens innehåll fokuserar på att arbeta metodiskt genom en komplett designprocess, inklusive metoder för att genomföra användningsstudier, kartlägga och modellera användare och användning, skissande, prototypande och designkritik, samt enklare programmering och utvärdering. Under kursens gång genomförs kontinuerligt strukturerad designkritik och reflektion över den framtagna lösningens effekter på användare i en relevant användningskontext. Besök hos professionell design- och utvecklingsverksamhet kan förekomma.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen består i huvudsak av kortare föreläsningsmoment, designkritiksessioner som faciliteras av lärare, samt handledning. Det förekommer också moment där lärare och studenter samskapar.
Betygsskala
Examinationsformer
Den utvecklade artefakten och designprocessen behandlas i en skriftlig projektrapport (2,5 hp) och presenteras muntligt (1 hp). I examinationen ingår även individuell muntlig och skriftlig designkritik av andra studentgruppers arbeten (2,5 hp) samt en individuell reflektion (1,5 hp).
2401: Skriftlig projektrapport, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2402: Muntlig presentation, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2403: Designkritik, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2404: Individuell reflektion, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Holmlid, Stefan & Wetter Edman, Katarina. Tjänstedesign - Principer och praktiker. Studentlitteratur, 2021
Wikberg-Nilsson, Åsa., Ericson, Åsa., Törlind, Peter. Design – Process och metod. Studentlitteratur, 2021
Litteratur i form av vetenskapliga artiklar som väljs ut i samråd med lärare kan förekomma.