Design av användarupplevelser för AI, 3 hp
User Experience Design for AI, 3 credits
Kurskod: IK8026
Akademin för informationsteknologi
Nivå: Avancerad nivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Informatik, Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (A1N)Behörighetskrav
Kandidatexamen eller Högskoleingenjörsexamen. Engelska 6. Undantag ges för kravet på svenska.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ges som fristående kurs.
Mål
Kursen mål är att introducera studenten till de utmaningar och möjligheter som uppkommer rörande användarupplevelsen när produkter, tjänster och upplevelser knyts till artificiell intelligens, där artificiell intelligens har en strukturell, agentiv, eller utvärderande roll. Vid slutet av kursen kommer studenten ha en både praktisk och teoretisk förståelse för vilka processer, metoder och tekniker som kan används vid design av människocentrerade AI-förstärkta upplevelser.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva möjligheter och utmaningar som artificiell intelligens leder till rörande design av användarupplevelse
- beskriva om AI spelar en strukturell, agentiv, eller utvärderande roll i en upplevelse
Färdighet och förmåga
- påvisa en förmåga att kritiskt kunna identifiera vilka tillvägagångssätt, metoder och tekniker som är relevanta för att positionera, och lösa utmaningar rörande människocentrerade AI-förstärkta upplevelser
- tillämpa metoder och tekniker för design av användarupplevelser som påverkar strukturella, agentiva och utvärderande aspekter som bidrar till en AI-förstärkt upplevelse
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- beskriva vad design av användarupplevelse kan bidra med till rörande design av människocentrerade upplevelser där artificiell intelligens är en nyckelkomponent
Innehåll
Kursen består av tre delar som introducerar de strukturella, agentiva och utvärderande aspekterna av artificiell intelligens, dels vad de innebär, och dels vilka konsekvenser de får för design av användarupplevelser. Varje delområde bidrar med ett perspektiv på vilka implikationer som delområdet har rörande design av AI-förstärkta, eller AI-stödda upplevelser gällande identifikation av lämpliga processer, metoder, verktyg och tekniker som används vid design av användarupplevelse.
1. Informationsarkitektur och strukturell AI (1 hp)
Del ett introducerar de konceptuella och strukturella utmaningar som behöver adresseras när AI-förstärkta upplevelser designas, givet AI som ett nytt designmaterial och den systemarkitektuella roll AI kan spela vid design av miljöer.
2. Interaktionsdesign och agentiv AI (1 hp)
Del två introducerar artificiell intelligens som en agentiv del av en miljö eller upplevelse. Det introducerar grundläggande designprinciper för människocentrerad interaktion med AI, och samarbete mellan människa och AI. Vidare adresseras design på produkt- och tjänstenivå rörande förstärka upplevelser som använder text-, gest-, röst- och naturliga gränssnitt anpassade efter kontext och miljö.
3. Agloritmiska upplevelser och utvärderande AI (1 hp)
Del tre introducerar algoritmiska upplevelser och den utvärderande roll som AI kan ha i komplexa processer där AI stöttar mänskliga aktörer med information som underlag för handling. Det adresserar även områden som kognitiv och algoritmisk bias, hur man kan bygga och upprätthålla tillit, och olika sätt att förebygga eller rätta till potentiella missförstånd mellan mänskliga och mjukvarubaserade aktörer.
Varje delområde består av föreläsningar och en individuell uppgift som fokuserar på delområdet. Uppgifterna kommer först att peer-reviewas, för att sedan diskuteras med lärare och resterande studenter genom en metod för designkritik.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen består i huvudsak av schemalagda föreläsningar online, ljud- och videomaterial samt gästföreläsningar som ger en konkret och tydlig bild av förhållandet mellan användarupplevelse och artificiell intelligens. Undervisning består även av de individuella skrivuppgifter som stöttas genom handledning.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom skriftliga uppgifter som utförs individuellt.
2201: Skriftlig uppgift 1, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2202: Skriftlig uppgift 2, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2203: Skriftlig uppgift 3, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Covert, A. How to Make Sense of Any Mess. 2015 https://howtomakesenseofanymess.com/.
Noessel, C. Designing Agentive Technology: AI that works for people. Rosenfeld Media. 2017
Referenslitteratur
Alvarado, O., & Waern, A. (2018). Towards Algorithmic Experience. Proceedings of the 2018 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems - CHI ’18. doi:10.1145/3173574.3173860.
Lew, G. and Schumacher, R. M. (2020) AI and UX: Why Artificial Intelligence Needs User Experience. Apress.
Pagliaccio, S. (2020). Understanding Gender and Racial Bias in AI (Part I). UX Matters.
https://www.uxmatters.com/mt/archives/2020/11/understanding-gender-and-racial-bias-in-ai.php.
Shin, D., Zhong, B., & Biocca, F. A. (2020). Beyond user experience: What constitutes algorithmic experiences? International Journal of Information Management, 102061.doi:10.1016/j.ijinfomgt.2019.102061.
Smith, C. J. (2019) Designing Trustworthy AI: A Human-Machine Teaming Framework to Guide Development. AAAI FSS-19: Artificial Intelligence in Government and Public Sector Conference. doi:10.1184/R1/12119847.v1.
Wärnestål, P. (2021) Design av AI-drivna tjänster. Lund: Studentlitteratur.