Barndomens villkor och estetiska uttryck, 10 hp
Conditions of Childhood and Aesthetic Expressions, 10 credits
Kurskod: UV2041
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-25 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska 6, Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Förskollärarutbildningen, 210 hp. Kursen utgör en del inom det förskolepedagogiska området, samt en del av den verksamhetsförlagda utbildningen om 30 hp.
Mål
Kursens mål är att studenten ska utveckla grundläggande och forskningsbaserade kunskaper om barn och barndom för att förstå barns vardagsliv. Vidare är målet att studenten ska utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt och använda observation som forskningsmetod för att få kunskap om barns aktörskap, och villkor för detta, inom olika sociala praktiker. Dessutom ska studenten utveckla kännedom om barns och barndomens villkor i förhållande till olika perspektiv på barn, olika styrdokument för förskolan och förskollärarens yrkespraktik samt hur barn och barndom gestaltas i estetiska och kulturella sammanhang för barn. Under den verksamhetsförlagda utbildningen och i relation till denna ska studenten visa intresse och engagemang för förskolan som arbetsplats för förskollärare och pedagoger, utbildnings- och utvecklingsarena för barn, samt barnomsorg för vårdnadshavare.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för betydelse av och skillnad mellan begreppen barns perspektiv, barnperspektiv och barnrättsperspektiv
- redogöra för olika sätt att se på barn och barndomar idag, historiskt, nationellt och globalt i relation till estetiska uttryck
- översiktligt redogöra för observation som forskningsmetod för datainsamling
- redogöra för olika aspekter av omsorg i förskolan
- övergripande redogöra för betydelsen av engagemang och självkännedom i förhållande till förskollärarens uppdrag
Färdighet och förmåga
- på ett adekvat sätt kommunicera muntligt och skriftligt i enlighet med akademiska normer
- observera och tolka barns samspel i och utanför förskolan
- i grupp planera och genomföra en observationsstudie kring samspel i barns vardagsliv med hänsyn tagen till barns perspektiv
- under handledning planera och genomföra undervisning med stöd av estetiska uttryck i förskolan, samt identifiera kunskapsbehov för sin egen professionsutveckling
- reflektera över digitala medier i relation till barns vardagsliv
- visa kommunikativ förmåga tillsammans med barn och vuxna i förskolan
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- granska och diskutera hur förskolans undervisning och miljö kan förstås i relation till barnperspektiv, barns perspektiv och barnrättsperspektiv, samt estetiska uttryck
- visa självkännedom och empatisk förmåga i mötet med barn, vårdnadshavare och kollegor i förskolan
Innehåll
Kursen ger en introduktion till perspektiv på barn och barndomar idag, historiskt, nationellt och globalt. Barns och barndomens villkor diskuteras också i relation till förskollärarens roll, förskolans utbildning och styrdokument. Under kursen genomför studenten en observationsstudie, vilken tolkas i förhållande till barnsyn, barns vardagsliv i och utanför förskolan. Vidare diskuteras omsorg, lärande, lek och estetiska uttryck i relation till barns perspektiv, barnperspektiv och barnrättsperspektiv. Studenten introduceras i grundläggande akademiskt skrivande och vetenskapliga texter. Vidare introduceras observation som vetenskaplig metod samt tillsammans med reflektion och dokumentation som metod för utveckling av yrkeskunnande för att under VFU:n följa och reflektera över den egna utvecklingen till professionell förskollärare.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen sker huvudsakligen genom föreläsningar, seminarier och arbetslagsarbete, samt redovisningar av egna arbeten. Studierna bedrivs även i form av observationsstudier, övningar och enskilt kunskapssökande.
Betygsskala
Examinationsformer
För godkänt på hela kursen krävs godkänt på samtliga moment. För att få väl godkänd (VG) på hela kursen krävs VG på Individuell skriftlig tentamen samt G på Muntlig redovisning av gruppuppgift och VFU.
Kursen examineras genom muntlig redovisning av gruppuppgift, skriftlig individuell tentamen samt VFU inbegripet seminarier och uppgifter. Arbetslagsarbeten och seminarier som är obligatoriska genererar underlag till kursens examinationer.
På den verksamhetsförlagda utbildningen ges endast betyg G eller U. Efter genomgången VFU med underkänt betyg har studenten rätt till ytterligare en VFU-period. För att bli godkänd på den del av kursen som innehåller VFU krävs obligatorisk närvaro på samtliga VFU-moment. För tillträde till kurs som innehåller VFU ska studenten ha genomfört föregående kurser med VFU med godkänt betyg.
2001: Muntlig redovisning av gruppuppgift, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2003: Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) med muntlig uppföljning, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2401: Individuell skriftlig tentamen, 4 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Övriga föreskrifter
För tillträde till kurs som innehåller VFU ska studenten ha genomfört föregående kurser med VFU med godkänt betyg. I de fall studenten visar så pass grov oskicklighet under VFU:n att barn/elever eller personal riskerar att skadas ska VFU:n avbrytas i förtid (HSV Rapport 2007:58 R) av examinatorn på kursen. Om VFU:n avbryts i förtid kan examinator efter samråd med VFU-handledare, VFU-ledare och programansvarig besluta att underkänna studenten i förtid. I beslutsunderlaget ska bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt tydligt finnas dokumenterade och en individuell plan ska upprättas av programansvarig. I planen ska det framgå vilket stöd studenten kan få samt när och hur bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska kontrolleras för att denne ska få återuppta verksamhetsförlagd utbildning (VFU), vilket är begränsad till ytterligare ett tillfälle.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Backman, Jarl. Rapporter och uppsatser. 3. [rev.] uppl. Studentlitteratur, 2016 (Urval enligt anvisning, boken används även i andra kurser i utbildningen)
Bie, Kristin. Reflektionshandboken. Gleerups, 2009
Bjørndal, Cato R.P. Det värderande ögat: observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning. 2 uppl. Liber, 2018 (Urval enligt anvisning, boken används även i andra kurser i utbildningen)
Davidsson, Fanny. Lekande rätt: en förskola för barnets rättigheter. 2 uppl. Studentlitteratur AB, 2020 (Urval enligt anvisning, boken används även i andra kurser i utbildningen)
Dysthe, Olga., Hertzberg, Frøydis & Lökensgard Hoel, Torlaug. Skriva för att lära. Studentlitteratur, 2011 (Urval enligt anvisning, boken används även i andra kurser i utbildningen)
Holmberg, Kristina, Lagergren, Anniqa, Hjartarson, Torfi och Bøen, Elin. Lek och lärande med digitala verktyg i nordiska förskolor: erfarenheter från två Nordplus-projekt 2015–2019. Nordiska ministerrådet, 2019 Tillglig på DiVA portal, diva2:1358757
Kragh-Müller, Grethe & Isbell, Rebecca. Children's Perspectives on Their Everyday Lives in Child Care in Two Cultures: Denmark and the United States. Early Childhood Education Journal. Vol. 39 (2011) Nr. I.
Niss, Gunilla. Uppdrag omsorg – en förskola på barnens villkor. Gothia, 2021
Roslund, Helene. Förskolan - uppdrag och juridik. Studentlitteratur, 2019 (Urval enligt anvisning, boken används även i andra kurser i utbildningen)
Skolverket. Läroplan för förskolan: Lpfö 18. Skolverket, 2018 (tillgänglig på www.skolverket.se)
Tuvhav Gullberg, Eva. Estetiken i praktiken. Vad? Varför? Hur?. Natur och Kultur, 2021 (Urval enligt anvisning, boken används även i andra kurser i utbildningen)
UNICEF Sverige. Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter. UNICEF Sverige, 2009 (tillgänglig på internet)
Wheelan, Susan A. Att skapa effektiva team: en handledning för ledning och medlemmar. Studentlitteratur, 2017 (Urval enligt anvisning, boken används även i andra kurser i utbildningen)
Övrig läromedel
Ytterligare litteratur kan tillkomma enligt lärares anvisning.