Sök Stäng
Kursplan

Internationell politik, 7,5 hp

International Politics, 7.5 credits

Kurskod: SK2013

Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Statsvetenskap, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet (med undantag för kravet på svenska) + Engelska 6.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Statsvetenskap – samhällsanalys och kommunikation, samt ges som fristående kurs.

Mål

Kursen ger studenter en introduktion till den statsvetenskapliga underdisciplinen internationell politik och internationella relationer. Studenten utvecklar förmåga att tolka, analysera och förstå internationell/ global politik och policyskapande genom tillämpning av centrala teorier inom området. Studenten ska utveckla en grundläggande förståelse av utvecklingen av det internationella systemet över tid. Genom att arbeta med praktiknära material om hur länder och samhällen väljer att samarbeta (eller inte) kring hållbar utveckling och jämställdhet utvecklar studenten förståelse för hur lokalt och nationellt arbete i dessa frågor är inbäddade i flernivåstyrningssystem. Slutligen har kursen som mål att studenten ska tillägna sig färdigheter och förhållningssätt som gör det möjligt att analysera och diskutera globala utmaningar muntligt och skriftligt.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:



Kunskap och förståelse

  • återge huvuddragen i den internationella politiken över tid med fokus på nationalstatens roll i det internationella systemet
  • beskriva viktiga aktörer, processer, institutioner och sakfrågor i internationella relationer
  • redogöra för grundläggande teorier inom ämnet internationell politik och i internationella relationer


Färdighet och förmåga

  • samla in och analysera material som belyser aktuella problemområden inom den globala politiken med särskilt fokus på hållbar utveckling och jämställdhet samt att kommunicera resultatet
  • applicera teorier om internationella relationer på processer inom global styrning och internationell politik med särskilt fokus på hållbar utveckling och jämställdhet
  • analysera skeenden inom internationell politik och på ett adekvat sätt kommunicera detta muntligt och skriftligt i enlighet med akademiska normer
  • muntligen och skriftligen diskutera och analysera internationell politik på engelska


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • självständigt identifiera globala samhällsutmaningar och kritiskt kunna förhålla sig till dessa

Innehåll

Kursen introducerar studenten i den statsvetenskapliga underdisciplinen internationell politik och disciplinen internationella relationer. Kursen behandlar globaliseringens drivkrafter och konsekvenser, liksom möjligheter och begränsningar för internationellt samarbete. Särskilt fokus läggs på global styrning i relation till hållbar utveckling och jämställdhet. Nationalstatens ändrade roll inom det internationella systemet analyseras. Aktuella konflikter används som empiriska exempel.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på engelska.

Undervisning

Undervisning och examination sker i form av föreläsningar och seminarier.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Studentens prestation bedöms med två korta individuella inlämningsuppgifter som föreberedelse för två seminarier samt en hemtentamen.

För godkänt på hela kursen krävs godkänt på samtliga moment. För att få väl godkänd (VG) på hela kursen krävs därutöver VG på minst 5 hp.

2203: Hemtentamen, 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2401: Individuell inlämningsuppgift och seminariediskussion I, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2402: Individuell inlämningsuppgift och seminariediskussion II, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Babones, Salvatore, and John H. S. Aberg. “Globalization and the Rise of Integrated World Society: Deterritorialization, Structural Power, and the Endogenization of International Society.” International Theory 11, no. 3 (2019): 293–317.


Babones, Salvatore, John H. S. Åberg, and Obert Hodzi. “China’s Role in Global Development Finance: China Challenge or Business as Usual?” Global Policy 11, no. 3 (2020): 326–35.


Baylis, John., Smith, Steven & Owens, Patricia (eds.). The Globalization of World Politics. Oxford University Press, 2023 or latest edition).


Buzan, Barry. “The English School: An Underexploited Resource in IR. Review of International Studies 27, no. 3 (2001): 471–88.


Dworkin, Andrea. “Israel: Whose Country is it Anyway?” In Life and Death: Unapologetic Writings on the Continuing War Against Women, 217–39. New York: Simon & Schuster, 1997.


Hurd, Ian. International organizations. Cambridge University Press, 2021 (or latest edition)


Reus-Smith, Christian. International Relations: A Very Short Introduction. Oxford University Press, 2020


Young, Iris Marion. “The Logic of Masculinist Protection: Reflections on the Current Security State.” Signs: Journal of Women in Culture and Society 29, no. 1 (2003): 1–22.


Ytterligare artiklar tillkommer enligt skriftliga anvisningar inom kursen.