Subkulturer och representation, 7,5 hp
Subcultures and Representation, 7.5 credits
Kurskod: KS4012
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-06 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Kulturstudier, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)Behörighetskrav
30 hp inom huvudområdet kulturstudier.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i kandidatprogrammet Kriminologi och kultur 180 hp.
Mål
Kursens mål är att studenten ska utveckla kunskap om vad subkulturer är, hur sådana har uppkommit och förändrats vid olika tidpunkter i moderna samhällen, samt hur subkulturer förhåller sig till identitetsskapande beteendemönster och livsstilar. Till detta hör kunskaper om drag och vanor som kännetecknar respektive subkultur i fråga om exempelvis klädstil, kroppsestetik, musikgenrer eller drogbruk, samt förmågan att analysera och kontextualisera hur olika subkulturer har skildrats i media. Studenten ska i detta avseende också utveckla en förståelse av hur sådana subkulturer står i relation till normer i den dominerande kulturen och hur denna senare har reagerat på normbrott, för att problematisera innebörden av socialt utanförskap och subkulturers förhållande till populärkultur.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- mot bakgrund av teori och forskning definiera begreppet subkultur och med exempel beskriva kännetecken för ett antal olika subkulturer
- redogöra för teorier om subkultur och representation relevanta för kulturstudier
- mot bakgrund av teori och forskning förklara relationer mellan subkultur och kategorier såsom etnicitet, klass, kön och ålder
Färdighet och förmåga
- med stöd i teori analysera exempel på representation av människors utseende och beteende i olika mediers skildring av subkulturer
- jämföra olika subkulturers relation till den dominerande populärkulturen
- på ett adekvat sätt kommunicera muntligt och skriftligt i enlighet med akademiska normer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt diskutera exempel på kulturella företeelser som har givit upphov till så kallad moralpanik
- kritiskt diskutera värderingar som framträder i hur ett antal olika subkulturer representeras i medier
Innehåll
Kursen behandlar huvudsakligen subkultur som ett socialt och kulturellt fenomen. Detta görs utifrån perspektiv från kulturstudier och relaterade ämnesområden, såsom sociologi och socialantropologi. Särskilt belyses vad som kännetecknar olika subkulturer och hur de kommer till uttryck som stil eller livsstil, hur de skapar kollektiva identiteter i förhållande till exempelvis klass, kön, etnicitet och ålder, hur subkulturer kommunicerar och skildras i media och populärkultur, samt hur subkultur inom såväl forskning som folkopinion förknippas med antingen uppror och motstånd eller med normbrott och kriminalitet. Kursen innefattar en fördjupning inom för kulturstudier särskilt relevanta teorier och forskning om såväl subkulturer som representation med tillämpning i kulturanalys i form av mediekritik och fältstudier.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar och fältstudier.
Betygsskala
Examinationsformer
Examination sker i form av individuell skriftlig hemtentamen och seminarier. För att erhålla betyget Godkänd på kursen krävs G på samtliga uppgifter. För Väl Godkänd på hel kurs krävs därutöver VG på hemtentamen.
2501: Hemtentamen, 5,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2502: Seminarier, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Gustafsson, Tommy & Arnberg, Klara. Moralpanik och lågkultur: genus- och mediehistoriska analyser 1900-2012. Stockholm: Atlas, 2013
Hall, Stuart, Evans, Jessica & Nixon, Sean. Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. London: SAGE, 2013
Hall, Stuart & Jefferson, Tony (red.). Resistance Through Rituals: Youth Subcultures in Post-war Britain. London & New York: Routledge, 2011
Hebdige, Dick. Subculture: The Meaning of Style. London & New York: Routledge, 1979 (tillgänglig som e-bok via högskolans bibliotek)
Williams, J. Patrick. Subcultural Theory: Traditions and Concepts. Cambridge: Polity Press, 2011 (tillgänglig som e-bok via högskolans bibliotek)
Artiklar
Debies-Carl, Jeffrey S. Subculture in the news: a longitudinal, semantic network analysis of punk media representation. Journal of Youth Studies, vol. 27, nr 2, 2024, s. 274–302
Fischer, Claude S. The Subcultural Theory of Urbanism: A Twentieth-Year Assessment. American Journal of Sociology, vol. 101, nr 3, 1995, s. 543–577
Hannerz, Erik. Playing in the yard: The representation of control in train-graffiti videos. Crime Media Culture, vol. 19, nr 4, 2023, s. 438–454
Hannerz, Erik. Redefining the subcultural: the sub and the cultural. Educare, nr 2, 2016, s. 50–74
Nayak, Anoop & Kehily, Mary Jane. ‘Chavs, chavettes and pramface girls’: teenage mothers, marginalised young men and the management of stigma. Journal of Youth Studies, vol. 17, nr 10, 2014, s. 1330–1345
Nordström, Susanna & Herz, Marcus. ‘It’s a matter of eating or being eaten’ Gender positioning and difference making in the heavy metal subculture. European Journal of Cultural Studies, vol. 16, nr 4, 2013, s. 453–467
Referenslitteratur
Cohen, Stanley. Folk Devils and Moral Panics. London & New York: Routledge, 2011
During, Simon. The Cultural Studies Reader. London & New York: Routledge, 2007 (valda delar, används även i andra delar av programmet)
Jenks, Chris. Subculture: The Fragmentation of the Social. London: SAGE, 2005 (tillgänglig som e-bok via högskolans bibliotek)
Schwendinger, Herman & Schwendinger, Julia. Adolescent Subcultures and Delinquency. Westport: Praeger Publishers, 1985
Ytterligare material i form av korta texter, filmer o.d. kan tillkomma enligt anvisningar i kursen.