Sök Stäng
Kursplan

Folkhälsovetenskap - att planera och implementera hälsofrämjande insatser, 7,5 hp

Public Health Sciences - Planning and Implementing Health Promoting Activities, 7.5 credits

Kurskod: FH4005

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)

Behörighetskrav

Folkhälsovetenskap 30 hp.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen är en fristående kurs.

Mål

Kursens mål är att studenten ska utveckla kunskaper om hur ett strategiskt folkhälsoarbete kan initieras, planeras och implementeras. Kursens mål är även att studenten utvecklar kunskaper modeller och strategier för planering samt implementering av folkhälsointerventioner. Kursen har ett kritiskt och etiskt förhållningssätt till folkhälsoarbete och utgår från ett genus- och mångfaldsperspektiv.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • redogöra för olika modeller och teorier som kan ligga till grund för planering och implementering av promotivt folkhälsoarbete på befolkningsnivå
  • redogöra för hälsofrämjande teorier i relation till planering och implementering av hälsofrämjande insatser


Färdighet och förmåga

  • tillämpa modeller och teorier for att initiera, planera, och implementera folkhälsoarbete
  • analysera och granska planering och implementering i relation till uppsatta mål med hälsofrämjande insatser
  • tillämpa metod för beräkning av projektbudget


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • vetenskapligt värdera och kritiskt granska folkhälsoprojekt utifrån etiska aspekter samt reflektera över jämlikhet, hållbarhet och mångfaldsperspektiv
  • kritiskt reflektera över promotivt folkhälsoarbete utifrån ett jämlikhets- och hållbarhetsperspektiv.

Innehåll

I kursen presenteras principer och modeller för planering och implementering inom promotivt folkhälsoarbete. Kursen präglas av ett etiskt förhållningssätt, och utgår ifrån ett genus-, mångfalds- och hållbarhetsperspektiv.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Kursen ges på distans. Undervisningen sker i form av video-föreläsningar, gruppövningar och seminarium via högskolans lärplattform.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras genom skriftlig tentamen, skriftliga rapporter individuellt och/eller i grupp samt seminarier med obligatoriskt deltagande.

2001: Introduktion till modeller, teorier och metoder för planering och implementering av folkhälsoarbete - skriftlig tentamen, 2 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2101: Planering och implementering av folkhälsoarbete - skriftlig rapport, 4 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2401: Etiskt förhållningssätt inom planering och implementering av folkhälsoarbetet - seminarium, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Folkhälsomyndigheten; Folkhälsans utveckling. Årsrapport 2020. Kan laddas ner via: https://www.folkhalsomyndigheten.se/publikationer-ochmaterial/publikationsarkiv/f/folkhalsans-utveckling-arsrapport-2022/


Henricsson, Maria (red). Vetenskaplig teori och metod. Från idè till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur, senaste upplagan.


Nutbeam, Don. Theory in a Nutshell. A Practical Guide to Health Promotion Theories. McGrawHill Education, senaste upplagan.


Referenssystemet Apa 7 - https://kib.ki.se/skriva-referera/skrivareferenser-apa-vancouver/referensguider/referensguide-apa-7


Schäfer Elinder, Liselotte & Kwak, Lydia. Evidensbaserat folkhälsoarbete. Studentlitteratur. Senaste upplagan


Wills, Jane. Foundations for Health Promotion. Bailliere Tindall, senaste
upplagan.


Referenslitteratur


Bonita, Robert, Beaglehole Ruth, Kjellström Tord. Basic Epidemiology. World Health organisation. Basic Epidemiology: http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/43541/1/9241547073_eng.pdf


Svenska språknämnden, Svenska skrivregler//. Liber, senaste upplagan.


Kan ersättas med annan litteratur med motsvarande innehåll.


Ytterligare litteratur kan tillkomma samt aktuella artiklar ur vetenskapliga tidskrifter.